Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: elbil  (läst 4955 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
elbil
« skrivet: 06 oktober 2007, 08:14:09 »
hej
har suttit å funderat lite på elbil

är det omöjligt att bygga en elbil som ochså har en liten diselmotor på tex
10-15 hp
min tanke va att diselmotorn skulle driva en generator som laddar batteriet + att man har möjlighet att ha den som reservkraft om strömmen zaggar

finns det nån som vet om det funkar ?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: elbil
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2007, 09:10:58 »
Borde det väl göra men bra batterier är väl svine dyra.

En sån här kanske man ska slå till på?
http://www.goingreen.co.uk/store/content/gwiz/

80 km på en uppladdning, och maxhastigheten är 65 km/h.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: elbil
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2007, 09:14:34 »
hej
lite synd att om e så små...skulle gärna ha dom lite större så man rymdes 4 st i dom

90% av min körning skulle jag lätt fixa med en elbil som gick 50kmt å fixade att gå 6mil
läste att det håller på att komma pluginbilar

generatorn å diselmotorn ska inte va nått större problem finns ju färdiga elverk som lämnar
4800w ca det bör räcka till att drica en liten bil frammåt å ladda batterier
« Senast ändrad: 06 oktober 2007, 09:27:14 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: elbil
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2007, 09:24:30 »
Ditt koncept är väl så som vilken annan större biltillverkare skulle sätta ihop en bil.
Jobbet blir att få allt att samverka på ett bra sätt och använda batterierna på ett sätt
så att dom lever länge.

Problemet är idag att ingen större tillverkare vågar satsa på något med begränsad räckvidd.
Trots att det skulle fungera väl i 85% av all körning för många så gar det hittills inte funnits
någon som vågat satsa fullt ut på detta av de större drakarna. Man tar småsteg
Mazda indikerade under veckan att dom kanske kommer med en "elbil" snart.
Batterierna igen det stora problemet.

Plug-in hybriderna är ett första steg i alla fall mot det som måste komma:
Elbilar för pendlandet mellan hemmet och jobbet med begränsad räckvidd.
Det är bara synd att vanliga hybrider fått så stort fokus då dom
kostar en j-vla massa pengar att utveckla och tillverka för ganska liten total
slutlig fossil besparing.

Det är bara att bygga...
Själv funderade jag ett tag på att bygga om en gammal lätt mc Yamaha TZR 125:a och gömma allt bakom kåporna men som vanligt finns inte tiden att göra det .......

 /F
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2555
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: elbil
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2007, 10:46:19 »
Den som hänger med   ;D vet att diesel med plug-in-hybrid är det som många av de stora tillverkarna jobbar med just nu.
DVS du kommer 5-10mil på en laddning och har en liten diesel som backup. Flera tillverkare visade detta på senaste bilmässan.

Flera jobbar dessutom med exakt du tänkte på nämligen att dieselmotorn aldrig driver direkt utan endast används för strömalstring (elmotorer är ju egentligen kolossalt mycket bättre på att driva).

Mercedes har dessutom tagit fram en bensinmotor som fungerar på samma sätt som en dieselmotor, de plockar ut grymt mycket effekt ur en väldigt liten motor samtidigt som förbrukningen är halverad mot en normal motor, kallas diesotto. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=55625

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=28303
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=57073
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=29125

Och GM-volt som är den som inte skall driva med förbränningsmotor och faktiskt ser bäst ut tekniskt:
http://www.gm-volt.com/
« Senast ändrad: 06 oktober 2007, 10:48:36 av Mike »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: elbil
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2007, 11:15:53 »
skoj ...
synd bara att man inte har över några miljoner  ;D
iden tror jag e vettig

en bensin motor e ju knappast så effektiv 25-30% ca,sen tappar du effekt i drivlina mm mm

en elmotor har väl ungefär en verknings grad på 90%
å överförings förlusterna e små...

så det vettigaste e väl att driva bilen direkt med generatorn då den uppladdade strömen e slut
fixar dom sen att bygga en snabbladdare 3-4 timmar så hinner man ju lätt att ladda upp bilen på jobbet tills man ska hem
 
iden pluppade upp i skallen då vi läste om en eldriven skogstraktor med motorer på varje hjul
som drevs av en liten diselmotor på 25 hp¨å en generator som laddade batterierna

varför inte göra samma sak å en vanlig bil

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: elbil
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2007, 11:53:26 »
varför inte göra samma sak å en vanlig bil


För att bensinen är för billig.
När oljan tar slut så dyker det nog upp många smarta lösningar
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad swepri

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn på saken
SV: elbil
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2007, 12:31:42 »
Som Priusägare kan jag konstatera att efter 3år ligger min totala snittförbrukning på knappt 5,2 l/100km. Det bästa med dagens HSD (Hybrid Synergy Drive) är att man minskar utsläppen där hastigheten är låg, alltså i städerna :). Priusens bensinmotor är dimensionerad för att vara effektivast i spannet 50-90 km/h. På motorväg är den klen, där drar den nästan lika mycket som snittbilen, i stan kan man klara sig på 2,5 l/100km om motorn är varm. En vanlig förbränningsmotor med 170 hästar är ju brutalt överdimensionerad (=låg verkningsgrad) för alla situationer utom snabb motorvägskörning med full last.

Att det inte finns några fungerande dieselhybrider ännu (=färdiga för kommeriellt bruk) är såvitt jag vet för att man inte kan starta en dieselmotor lika smidigt som en Atkinsonmotor, det krävs för mycket energi och blir ryckigt.

Det som behövs är bättre batterier och utveckling av styrsystemen.

/ Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: elbil
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2007, 12:58:53 »
varför inte göra samma sak å en vanlig bil


För att bensinen är för billig.
När oljan tar slut så dyker det nog upp många smarta lösningar

Jamen då måste det bästa isället va riktigt billig bensin å häftig muskelbilar, så oljan tar slut nån gång  Thumbsup För då kommer dom smarta lösningarna snabbare, så vad håller eg politikerna på med  ;D

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2555
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: elbil
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2007, 16:18:39 »
Det ÄR de nya utsläppsreglerna som gör att tillverkarna nu har panik, de måste faktiskt halvera utsläppen under en period av bara 5 år!!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: elbil
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2007, 17:32:55 »
Som jag ser det är största problemet med elbilar för oss som bor i närheten av polcirkeln att det blir för kallt i bilen på vinter.
T.o.m i moderna dieselbilar måste de ju komplettera med dieselvärmare för att få rimlig värme i kupen.

Under sommarhalvåret skulle jag gärna köra med en liten 1 eller 2-sitsig elbil, åker sällan längre än 2.5 mil, så de flesta borde duga bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: elbil
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2007, 18:09:24 »
hej
rickard .. dom löser det med diselvärmare
men ett problem som e klurigt  e på vintern,batterierna gillar ju knappast kyla
så man måste nog ha bilen i varmgarage

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: elbil
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2007, 22:26:05 »

iden pluppade upp i skallen då vi läste om en eldriven skogstraktor med motorer på varje hjul
som drevs av en liten diselmotor på 25 hp¨å en generator som laddade batterierna

varför inte göra samma sak å en vanlig bil


Lösningen är gammal, den fanns redan på 60 talet..
Diesellok (Diesel elektriskt ) fungerar på just detta sätt, förutom batterierna iofs.. De har en dieselmotor som driver en generator som genererar ström till traktionsmotorerna som oftast sitter vid varje hjul på de drivande axlarna.
Det finns även ett företag som jag har kontakt med via jobbet ( vi gör programmeringsjobb åt dem ) som tagit fram en batterilösning och en liten dieselmotor som laddar batterierna på loket.

Mike: Mercedeslösningen kan vara bra, men varför så hög effekt ? Tänk vad effektiv den borde bli vid ett mer måttligt effektuttag, tex 140 hk..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2555
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: elbil
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2007, 22:56:17 »
Gissa om det kommer  ;)

Utloggad Tunguska

  • Klåfingrig packråtta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne på min andra pump
SV: elbil
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2007, 21:04:30 »
Om du vill ha en elbil att leka med finns denna till salu fram till den 18.
http://www.bilauktioner.se/index.lasso?page=/obj/fil/784nn/93/obj-12630273.php
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!