0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller också på och undersöker om det skulle gå att göra vattenkraftverk i en mindre å som är ett biflöde till en stoppad älv. Blir nog svårt men vi ska försöka i allafall. Det är 58 m fallhöjd, skulle läggas en tub på 1700 m och det skulle kunna gå att få ut 12 GW/år.Det har blivit lite protester direkt när det kom ut att vi skulle titta på det. Debatt i tidningen bl.a.Synd att en del folk som bor här inte ser möjligheten att få in lite pengar till bygden istället för att bromsa det. Men alltid den sista öringen, kräftan, musslan och andra fiskar som försvinner,om man hjälps åt skulle det nog gå att ordna så att alla djur trivs. Med pengar skulle det gå att göra mycket.Tycker vattenkraft är bättre än kärnkraft och kompleterar vindkraft bra eftersom det är lätt att stänga av o på snabbt.
Mitt vattenhjul sitter fast på ett fundament av trä och eftersom trä flyter är det en flotte. Jag har också fotat hela härligheten när den ligger och guppar ute på sjön och som bekant är ju inte flottar förbjudna. Det är heller inte förbjudet att förtöja en flotte och min ligger förtöjd i en fors. Landström får man också ha och det har jag, men i min kabel går strömmen i andra riktningen.