0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, men det finns några mycket aktiva skribenter både här och på andra forum som helt enkelt är negativt inställda till solfångare oavsett vilka fördelar som kan finnas. Liksom det finns de som dömer ut alla vp i alla lägen. Eller vedeldning i alla lägen. Tråkigt nog. Allt går att räkna på så att det ger röda siffror (5% bankränta i 30 år, jovisst... Ska man räkna på det viset kan man knappast räkna hem någon investering), liksom allt går att räkna på så att det ger gröna siffror. Det handlar bara om selektivitet och att tänja argument och siffror. Själv tycker jag det är mer intressantr att läsa inlägg som resonerar fram och tillbaka, för och emot. Varje installation har sina förutsättningar.
Tyvärr låter detta negativt och jag är den förste att beklaga att de solfångare jag har stående på vinden inte tycks kunna tjäna in sig själva.
Kan man inte använda solfångaren till att värma berget eller jordvärmeslingorna på sommaren så att man får igen den energin på vintern. Har för mig att CTC har en sådan anläggning.
Varför inte investera i solceller som producerar el till värmepumpen samtidigt. Låter vettigt tycker jag.
Citat från: Bobo skrivet 05 oktober 2007, 19:16:12 Tyvärr låter detta negativt och jag är den förste att beklaga att de solfångare jag har stående på vinden inte tycks kunna tjäna in sig själva. Det kanske blir bättre om du monterar dem på taket