Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Komplettera bergvärme med solfångare  (läst 10281 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PomPom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Komplettera bergvärme med solfångare
« skrivet: 04 oktober 2007, 17:14:25 »
Hej!

Kommer under vintern att installera en varvtalsstyrd värmepump med tillhörande hål i marken. Har funderingar kring att förbereda för solfångare för att bidra båda till varmvatten- och värmeproduktionen.

Systemet kommer således bestå av antingen X15 eller 1250 VP samt 300 liter VVB, i X15 fallet dockad mot VP samt en acktank. Har fått bra pris på en IVT 750l med installation mot VP.

Tanken är att ansluta solfångarna senare...men vill göra pannrummet klart (750l acktanken flyttar man inte runt hur som helst...).

Mest fundersam kring dimensioneringen av acktanken, samt hur den ska kopplas in...parallellt eller serie....

Någon som har USD0.02 över till mig?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2007, 19:48:53 »
Hej
en liten fråga..varför 750liters tank  ??

pumpen går effektivast utan tank  skulle jag tro så du behöver bara en värme växlar tank i princip
jag skulle inte ta större än 500 liter


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2007, 21:15:44 »
Eller varför inte bara nöja dig med vvb:n på 300 liter. Borde gå att koppla solfångarna direkt till den.
Det är rätt svårt att räkna hem solfångare tillsammans med VP men om du skippar acken, nöjer dig med 30 vakumrör eller motsvarande plansolfångare så skulle du få betydligt billigare investering. Dessutom med mindre förluster. Du behöver knappast lagra solenergi för långa perioder utan sol för då går vp:n in och täcker upp till en billig peng.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2007, 21:24:22 »
hej

håller med till fullo...
skaffa en vanlig 300-500 liters elberedare  som har solfångar slinga
förvärm varmvattnet i pumpen till tex 45grader å spetsa upp med sol alt el till en vettig temp 60-70 grader

fast jag tror ochså att du kommer att få svårt att räkna hem kostnaden för solfångaren iomed pumpen gör billigt vatten

det bör även gå att värma tex en 500 liters tank med returvattnet från raditorerna
å sätta pumpen direkt på stigledningen i kåken så pumpen värmer vattnet som går ut till huset
en fördel med det e ju att solvärmen ochså till vissdel kommer att bidra med värme till kåken

Utloggad PomPom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2007, 22:46:14 »
Minst sagt skeptiska låter ni :) Jag har själv kommit fram till att det vore en fördel efter resonemang som sammanfattas bäst i dessa dokument:

http://systemhandbok.ivt.se/Fordelar_med_ackumulatortank.pdf

http://www.solgruppen.se/pdf/sol_varmepump_web.pdf

Vad tänker ni när ni läser dem?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2007, 23:06:39 »
Jag är inte skeptiskt till solfångarna i sig.

Om man kollar på ivt-dokumentet så utgår det ifrån en on-off pump. Du skriver att du ska installera en frekvensstyrd VP. Med frekvensstyrd pump och flytande kondensering har du ingen fördel av ack-tanken.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2007, 23:57:31 »
hej
en acctank koppla till en pump är ingen fördel...det kostar mer att köra fast kondensering i stället för flytande  har folk berättat för mig

men jag tror dom räknar med att du använder 100% av volymen i tanken
dvs att du ska värma hela tanken till 50grader med pumpen '
det går ju att finta tanken å pumpen så u tex bara värmer 25% av tanken å solvärmer 100%
av volymen


Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2007, 00:03:18 »
Hej!

Kommer under vintern att installera en varvtalsstyrd värmepump med tillhörande hål i marken. Har funderingar kring att förbereda för solfångare för att bidra båda till varmvatten- och värmeproduktionen.

När du har installerad din VP, ger den dig varmvatten till 1/3 av elpriset. Solfångare är då inget bra sätt att spara pengar. Installera något fult på din fasad som kanske aldrig vill spara dig för pengar???

Normal varmvattenförbrukning/år kostar ca 5000 kWh. Med VP kostar det samma vattnet 1600 kr. Om dina solfångare producerar allt ditt tappvarmvatten under vår/sommar/höst, motsvarar det ca 1000 av dom 1600 kr.

1000 kr/år i 30 år och du har sparat in dina fångare och monteringen - kanske!!

Tycker du om att spola pengar ned i toa?
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2007, 00:12:25 »
Från din link:
Solvärmen ersätter drivel till värmepumpen. Värmepumpen har ”sommarlov” 3 till 4 månader per år vilket ger den längre livslängd.

No way. Pumpen trivs bättre med att gå från tid till annan. Cirkpumpar med.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2007, 00:14:49 »
hej
japp ungefär så ser jag ochså på det...det tjänar just inte nått till att bråka med solvärmen
det tar otroligt lång tid att tjäna igen solanläggningen ....om du gör det

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2007, 09:00:51 »
1000 kr/år i 30 år och du har sparat in dina fångare och monteringen - kanske!!
Man får räkna som man vill! Ett litet solfångarpaket till befintlig beredare kan man få för under 20tkr om man installerar allt själv. Om man sedan dessutom lägger till att elpriset kanske dubblas under perioden så har man sparat in det på 10-15 år istället. Men med en ny värmepump idag är det svårt att motivera solfångare av bara ekonomiska skäl. Men för att förlänga vp:ns liftslängd, minska strömförbr, teknikintresse etc. Skaffar man pool kan fördelarna vara ännu fler men då behövs det också större yta. Om pumpen sparas av att stå still är det nog ingen som egentligen vet.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2007, 09:14:51 »
Hej,

Nu håller jag inte med Er, jag skulle tveklöst installera en lämplig tank för sol.
Väljer Du en X15 så måste Du ändå installera en beredare.
Personligen skulle jag nog satsa på en Optimal 500 eller 750l, många uttag, många möjligheter.
Största bekymret med att kombinera sol till VP är ofta att man inte har en lämplig tank från början, men nu är ju utgångsläget perfekt.
Är övertygad om att en olämplig tank bär skulden till många osanningar om solfångare.
Visst är det sant att det kostar bara en 1/3 av el att värma vv med VP jämfört med direkt el, men det är ju egentligen bara en solfångare som betalar sig, oavsett hur lång tid det tar.
Att en vp mår bra av att alltid gå kan man ju också diskutera, cirkpumpar och ventiler däremot håller jag med om, men dessa motionskörs ju varje dygn.
Jag skulle gärna ge en X15 sommarlov, och hjälp under övrig tid med 60 vacuumrör.
Och jag anser att det naivt att påstå att man sparar bara xx kronor och det tar xx antal år innandet är betalt, för om man kan vara säker på något så är det att kWh priset inte lär minska, snarare tvärt om..
Och VP:n tar ju alltid 1/3 (idag) el oavsett pris.

Cronos

Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2007, 09:35:59 »
1000 kr/år i 30 år och du har sparat in dina fångare och monteringen - kanske!!
Man får räkna som man vill! Ett litet solfångarpaket till befintlig beredare kan man få för under 20tkr om man installerar allt själv. Om man sedan dessutom lägger till att elpriset kanske dubblas under perioden så har man sparat in det på 10-15 år istället.
Om du tar med stigning i elpriset, måste du också ta med ränta på din investering.
Man köpar solfångare till 20.000 och 10.000 till monteringen i stället för att betala ner på sina lån. 5% ränta på 30.000 i 30 år och man kunde haft 130.000 kr i banken i stället för sina solfångare på väggen. Om elpriset inte stiger så mycket blir det här inte lönsamt även på 30 år. Och om räntan blir högre.....  :(
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad nsiak

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2007, 11:30:12 »
När du har installerad din VP, ger den dig varmvatten till 1/3 av elpriset. Solfångare är då inget bra sätt att spara pengar. Installera något fult på din fasad som kanske aldrig vill spara dig för pengar???


Om du nu är så säker på att solfångare inte är något att ha, varför bemödar du dig att läsa i denna forumsdel och ännu mer förvånande att svara också?

Klart man får vara kritisk men det enda jag sett dig skriva om solfångare är att det inte är något att ha och fult..
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad PomPom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera bergvärme med solfångare
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2007, 11:43:55 »
Kan man ackumulera de heta känslorna i den här tråden? a:gl

Jag inser att eventuell besparing är teoretisk och mycket svårförutsägbar. Men om tar frågeställningen ur ett tekniskt perspektiv snarare än ekonomiskt...

Jag påstår förenklat att en solfångare kopplad till acktank med två slingor generellt sett avlastar VPs arbete. Någon emot? Om inte så är ju då följdfrågan naturligtvis: Hur mycket består den här avlastningen av. Hur ser beräkningsmodellen ut tro?

Personligen skulle jag nog satsa på en Optimal 500 eller 750l, många uttag, många möjligheter.
Tänker du dig denna förutom en extern VVB, eller tänker du soltank och VVB i ett?

Största bekymret med att kombinera sol till VP är ofta att man inte har en lämplig tank från början, men nu är ju utgångsläget perfekt.
Är övertygad om att en olämplig tank bär skulden till många osanningar om solfångare.
Förutom ovan angivna exempel, vad är, enligt dig, egenskaperna för en lämplig tank?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 236
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!