Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Putin kan han...  (läst 7484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Putin kan han...
« skrivet: 01 oktober 2007, 16:14:30 »
Han ställer visst upp i kommande val för "Enade Ryska Partiet" eller nÃ¥t sÃ¥nt  Sc:,h, Ã¥ räknar därmed att leda nästa regering som premiärminister... AlltsÃ¥ inte som president, för det tror jag inte han fÃ¥r bli nÃ¥n fler gÃ¥ng. Ja det var väl det jag hade pÃ¥ känn, att oavsett vem som vinner valet, sÃ¥ lär inte Putin släppa ifrÃ¥n sig makten bakom kulisserna. Ã… om det här gÃ¥r som han vill, behöver han inte ens gömma sig där, utan kan utöva sin makt helt öppet. Bra eller dÃ¥ligt..., det blir Ã¥tminstone lungt i Ryssland med han vid makten, Ã¥ mÃ¥nga av de utländska företagen verkar ju gilla Putin.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Putin kan han...
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2007, 11:54:12 »
Ja det här var rena högvinsten för alla investerare Ã¥ utländska företagare. Dom riktigt tindrar med ögonen (jag Ã¥xÃ¥  ^-^ ), nu när Putin högst sannolikt blir kvar vid makten  :) Det innbär att alla vet vad som gäller, Ã¥ vad som kommer att gälla i framtiden, nÃ¥t som givetvis är det allra viktigaste, när det gäller investeringar i ett utvecklingsland. DÃ¥ stämde min magkänsla, att inte sälja av Rysslands-fonderna, dÃ¥ dom mest troligt kommer att utvecklas bra framöver..., Ã¥tminstone hoppas jag pÃ¥ det  :)

mvh humlan.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Putin kan han...
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2007, 12:52:48 »
Tindrar idag med hjälp av stärkt dollarkurs. Men framtiden får utvisa om det gynnar kurserna i Ryssland på sikt. ::)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Putin kan han...
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2007, 13:28:57 »
Tindrar idag med hjälp av stärkt dollarkurs. Men framtiden får utvisa om det gynnar kurserna i Ryssland på sikt. ::)

Det var rätt mycket om Ryssland/Putin idag på Bloomberg, å alla var rörande överens om att det var bra att Putin blir kvar. Det är lite konstigt, men utländska investerare/företag gillar Putin skarpt å det bör ju även vara bra för börsen där... Jag har hört samma sak förut, där man menat att det är ett bra klimat i Ryssland för utländska företag, utom inom olja å gas-sektorn.... Där vill Putin behålla all makt å ägande inom Ryssland.

mvh humlan.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Putin kan han...
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2007, 14:42:16 »
Det investerare gillar är stabilitet och förändringar ogillar de. Utom när det är räntesänkningar. ;D Men jag tror att Putin inte gynnar stabiliteten på sikt och det lär en del upptäcka. :-\
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Putin kan han...
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2007, 16:23:20 »
Det investerare gillar är stabilitet och förändringar ogillar de. Utom när det är räntesänkningar. ;D Men jag tror att Putin inte gynnar stabiliteten på sikt och det lär en del upptäcka. :-\

Vi fÃ¥r se... Iaf sÃ¥ blev det "All time high" pÃ¥ börsen i Ryssland Ã¥ Kina i dag 2 oktober 2007 Thumbsup Indien har stängt, annars hade det varit samma sak där Ã¥xÃ¥...  :)

mvh humlan.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Putin kan han...
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2007, 17:17:20 »
Det investerare gillar är stabilitet och förändringar ogillar de. Utom när det är räntesänkningar. ;D Men jag tror att Putin inte gynnar stabiliteten på sikt och det lär en del upptäcka. :-\

Vi fÃ¥r se... Iaf sÃ¥ blev det "All time high" pÃ¥ börsen i Ryssland Ã¥ Kina i dag 2 oktober 2007 Thumbsup Indien har stängt, annars hade det varit samma sak där Ã¥xÃ¥...  :)

mvh humlan.

Kollar man in fonderna från dessa två länder så ser man en rätt stor skillnad.
Ryssland har stått still i ett halvår nu medans kina gått upp 50%.
50% är mycket!
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Putin kan han...
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2007, 17:58:07 »
Visst är det så, men vad menar Du med att det är stor skillnad? Att Kina går upp nu, finns enkla förklaringar till, å den lär högst troligt gå ännu högre. 32000 är möjligen vad som kan ses som övre gräns, innan den åker ner 15-25%, till kanske 23-25000...., kanske ännu lägre innan det vänder upp igen. Men det är fortfarande enorma mängder pengar, som ska investeras i Hong Kong, pengar som fortfarande finns i den inhemska börsen, å som aldrig förut kunnat investerats nån annanstans. Priskillnaden mellan den inhemska börsen å H-K är ca 100%, så rimligt/troligt är att kurserna möts på "halva vägen", å dit är det ännu en bit... Å med alla dom pengarna i baktanke, så är det svårt att se vad som ska kunna stoppa en längre tids uppgång.. Kineserna ser ju heller inte alls på samma sätt med att placera pengar i aktier, som t.ex USA/västvärlden. Å när mer pengar flödar in från Kinas fastland till Hong Kong börsen, så skulle man kunna anta, att den kommer att bli allt mer lik den inhemska.

Ryssland däremot, finns ingen bra förklaring till varför den stått å stampat. Det finns alla förutsättningar att den ska gå upp, då nästan allt är enbart positivt i Ryssland, vad beträffar hur ekonomin å företagen utvecklas. Kanske lossnar det nu, när man med stor sannolikhet vet, hur framtiden kommer att bli...

mvh humlan.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Putin kan han...
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2007, 20:00:38 »
Jag är girig och vill ha så mycket återbäring som möjligt för mina surt förvärvade slantar :)
Det låter hemskt att skriva men så är det >:D.
Och jag satt just och kollade mina rysslandsfonder idag, ingen rolig läsning sista halvåret, funderar på att sälja det jag har kvar och att köpa mer i asien.
Däremot så kan jag vara glad över den historiska uppgången ryssland. En satsad hundring i månaden i 8 år har givit en uppgång i snitt på 234%!
Fasiken att man inte brydde sig mer och ökade månadssparandet.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Putin kan han...
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2007, 20:41:54 »
Jamen självklart ska Du försöka fÃ¥ ut sÃ¥ mycket som möjligt, Larsa, det gör ju jag med  :) Själv klev jag pÃ¥ en Rysslandsfond, när den stod i ca 1,6 sek, nu är den uppe i över 62,5 sek, det är bra stegring det med... Kollade pÃ¥ Brasilien Ã¥ höll nästan pÃ¥ att ramla av stolen, när jag kollad pÃ¥ den uppgÃ¥ngen: http://finance.yahoo.com/charts#chart2:symbol=^bvsp;range=my;charttype=line;crosshair=on;logscale=on;source=undefined Hade man satsat nÃ¥gra tusenlappar där 1993 sÃ¥ hade man varit rik som ett troll idag. Men jag är nöjd med vad jag Ã¥stadkommit med mina/vÃ¥ra pengar, fast drömma kan jag väl fÃ¥ göra iaf  :) ;)

mvh humlan.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Putin kan han...
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2007, 22:17:29 »
Det gäller att vara synsk ^-^
Dagens förlorare kan vara morgondagens vinnare, inte bokstavligt då utan 5-10 år frammåt.

Måste bara få tillägga att man kan ha flyt i fond försäljningar på kort sikt också.
I fredags sålde jag av allemansfonder som gått back 3% på 3 månader. Köpte Kina som gick upp 5% i dag studs
Edit:Även ryssland ökade 3.2% idag :P
« Senast ändrad: 02 oktober 2007, 22:38:30 av Larsa »
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Putin kan han...
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2007, 22:26:02 »
Själv lämnade jag Europa och Ryssland i förra veckan. ;) Så där är du sen ::)
Ligger kvar endast i en gammal "skitfond" som gått kräftgång hur länge som helst men börjat röra sig senaste halvåret.
MLIIF New Energy A USD. Annars så ligger allt numera i Kina, Afrika, Latin_Amerika och Indien. Thumbsup

Med facit i hand är det alltid lätt att se hur det skall gå, och framtiden får utvisa vad som var rätt. ::)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Putin kan han...
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2007, 22:31:15 »
Det gäller att vara synsk ^-^
Dagens förlorare kan vara morgondagens vinnare, inte bokstavligt då utan 5-10 år frammåt.

Måste bara få tillägga att man kan ha flyt i fond försäljningar på kort sikt också.
I fredags sålde jag av allemansfonder som gått back 3% på ett halvår. Köpte Kina som gick upp 5% i dag studs


Jo jag gjorde nåt liknande förra vecka åxå, då jag sålde iväg en fond som iofs gått med skaplig vinst, men stått still på slutet. Fast jag köpte Indien för 185 k sek, då jag redan har tillräckligt med Kina. Men nu är det slutköpt/sålt för ett tag, åtminstone fram till årsskiftet. Ska försöka hitta nåt nytt udda projekt/fond att placera i, då jag inte tror det kommer att hända så mycket framöver.., mer än det "normala" hoppandet i utvecklingsländerna. Bör alltså vara en bra tid att lägga ner lite jobb, på att söka nya objekt.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Putin kan han...
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2007, 22:35:36 »
Själv lämnade jag Europa och Ryssland i förra veckan. ;) Så där är du sen ::)
Ligger kvar endast i en gammal "skitfond" som gått kräftgång hur länge som helst men börjat röra sig senaste halvåret.
MLIIF New Energy A USD. Annars så ligger allt numera i Kina, Afrika, Latin_Amerika och Indien. Thumbsup

Med facit i hand är det alltid lätt att se hur det skall gå, och framtiden får utvisa vad som var rätt. ::)

Javisst är det sÃ¥. Ibland satsar jag rätt, Ã¥ ibland blir det inte alls bra. Men huvudsaken är att det blir mer rätt än fel, Ã¥ det har jag iaf klarat av hittills...  :)

mvh humlan.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Putin kan han...
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2007, 22:50:39 »
Själv lämnade jag Europa och Ryssland i förra veckan. ;) Så där är du sen ::)
Ligger kvar endast i en gammal "skitfond" som gått kräftgång hur länge som helst men börjat röra sig senaste halvåret.
MLIIF New Energy A USD. Annars så ligger allt numera i Kina, Afrika, Latin_Amerika och Indien. Thumbsup

Med facit i hand är det alltid lätt att se hur det skall gå, och framtiden får utvisa vad som var rätt. ::)

Javisst är det sÃ¥. Ibland satsar jag rätt, Ã¥ ibland blir det inte alls bra. Men huvudsaken är att det blir mer rätt än fel, Ã¥ det har jag iaf klarat av hittills...  :)

mvh humlan.

Det är därför jag vill läsa, ta intryck och kanske följa dina och andras råd på det här forumet. Jag kan inte mycket om fonder mer än det jag ser på morningstar. Men fan vad kul det är när det går som idag! 8)
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!