Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX-aggregat, elbatteri eller vattenbatteri  (läst 2680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 690
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
FTX-aggregat, elbatteri eller vattenbatteri
« skrivet: 22 september 2007, 12:01:47 »
Har i sommar monterat en L/V-värmepump (IVT Optima) och skall under hösten byta nuvarande FTX-aggregatet till ett nytt, exempelvis ett HERU.

Min fråga är om jag skall satsa på ett elbatteri eller ett vattenbatteri som är kopplad till värmesystemet.

Vad är mest ekonomiskt avseende driften? El eller vatten? Jag menar, ett modernt roterande aggregat, när måste det stöttas med extra värme?

Vattenbatteri är dyrare att installera, men vinner man i längden på den extra kostnaden? Självklart måste man också ta hänsyn till att FTX-aggregatet är placerat på kallvind om jag väljer ett vattenbatteri, men förutom det?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!