Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var/hur sätta givaren?  (läst 3166 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Var/hur sätta givaren?
« skrivet: 20 september 2007, 23:23:36 »
Kraftigt uppmuntrad av att jag fått upp styrenheter, kopplat givarsladdar och gjort eldragning, kör vi vidare mot finalen av solfångarinstallationen. En fråga till er erfarna Sfinxare:

Givaren vid sista solfångaren - var placerade ni den? Dikt an mot returröret direkt efter solfångaren? Lödde ni fast den? Kör med Lunarflex med inbyggda givarsladdar. Eller satte ni den som tänkt i givarhålet/"dykröret" på sista panelen. Vad använde ni i så fall som givare?

Final var kanske att ta i - ska upp med nittio rör, bättra på rörisoleringen på taket och tvinga hit rörmokaren för sista inkopplingen nästa vecka (han har lovat att dyka upp men...).
« Senast ändrad: 20 september 2007, 23:47:08 av Kasch »
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Var/hur sätta givaren?
« Svar #1 skrivet: 20 september 2007, 23:53:17 »
hej
det e ju färdiga dykrör i fångaren...bara att trä in tempgivaren i det hålet  ;)

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Var/hur sätta givaren?
« Svar #2 skrivet: 20 september 2007, 23:57:51 »
Japp det är jag som snurrar till det i onödan. Sover för lite och tänker för mycket  :D Däremot måste jag fixa nån lämplig tempgivare att löda på givarsladden. För det lär väl inte räcka att köra in de avskalade sladdarna...
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Var/hur sätta givaren?
« Svar #3 skrivet: 21 september 2007, 09:57:07 »
Japp det är jag som snurrar till det i onödan. Sover för lite och tänker för mycket  :D Däremot måste jag fixa nån lämplig tempgivare att löda på givarsladden. För det lär väl inte räcka att köra in de avskalade sladdarna...
Följde det inte med givare?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Var/hur sätta givaren?
« Svar #4 skrivet: 21 september 2007, 11:14:52 »
Nja det följde ju med de tre givare som har ledare motsvarande tunna 12v-trådar. Två av dem har jag kopplat till acken, T1 och T3. Känns dock i klenaste laget att sätta uppe på taket samt löda ihop med de bra mycket grövre givarsladdarna i Lunasflexen?
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Var/hur sätta givaren?
« Svar #5 skrivet: 21 september 2007, 12:54:12 »
Jag lödde ihop dom med grövre kabel + krympslang, gjorde en ögla+ buntband och avlastade lödpunkten, lade skarven på isoleringen (rörskål)/ under isoleringens yttersta tätskikte mellan solf. sektionerna och det tror jag är hur lugnt som helst.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Var/hur sätta givaren?
« Svar #6 skrivet: 21 september 2007, 12:56:08 »
OK, perfekt leifa.k. Tydlig info uppskattas.

Givarna i acktanken verkar konstant visa 6-8 grader under den korrekta temperaturen. Hur stämmer era givare? Jag har inga riktigt bra ställen att trycka in givarna på. Måste anliggningen vara perfekt för att de ska visa rätt? Verkar inte spela någon större roll vad jag göra för att justera dem. Tänk att givarna skulle bli det stora problemet...  ???
« Senast ändrad: 21 september 2007, 12:57:43 av Kasch »
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Var/hur sätta givaren?
« Svar #7 skrivet: 21 september 2007, 13:03:30 »
Jag monterade givarna bakom isoleringen, de ligger bara mot tankens mantel, tycker det funkar bra, då jämför jag mot temploggerns givare som jag monterat likadant, fast på tanken utan vvberedare.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Var/hur sätta givaren?
« Svar #8 skrivet: 21 september 2007, 13:10:29 »
Givarna i acktanken verkar konstant visa 6-8 grader under den korrekta temperaturen. Hur stämmer era givare? Jag har inga riktigt bra ställen att trycka in givarna på. Måste anliggningen vara perfekt för att de ska visa rätt? Verkar inte spela någon större roll vad jag göra för att justera dem. Tänk att givarna skulle bli det stora problemet...  ???
Har du ingen värmeledande pasta? Lägg på lite och se om det hjälper. Själv har jag alla givare i dykrör.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Var/hur sätta givaren?
« Svar #9 skrivet: 21 september 2007, 13:27:58 »
Får testa med kopparpasta och se om det hjälper. Det otroliga är att jag köpt en tank anpassad för solfångare men som saknar extra dykrör upp i tanken. Det finns ett ledigt längst ner men även det ger i nuläget en något missvisande temp. Givaren upptill i tanken (tänker ladda uppifrån) har jag tvingat in så långt det går mellan PUR-isoleringen och röret ut från kamrörsbatteriet till vv.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Var/hur sätta givaren?
« Svar #10 skrivet: 21 september 2007, 13:30:21 »
Jag monterade T-rör på nästan alla anslutningar och monterade dykröret genom detta in i tanken.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!