Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med rördragning  (läst 1482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hannik0

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp med rördragning
« skrivet: 18 september 2007, 22:26:55 »
Hej!

Jag har efter offert från röris blivit händigare än någonsin och tänkte ge mig i kast med att montera radiatorer och dra fram rör själv. Kan jag få er hjälp att dra detta i hamn också :)

Jag bifogar en liten skiss på den våning det gäller.
Jag funderar på varför man inte använder PEX istället för dyrt kopparrör?
Jag har en krypgrund under hela våningen som man kan dra rör i och här finns även värmepumpen som driver golvvärmen i källaren.
Hur skall jag planera rördragningen tycker ni? Skall jag göra ett stick upp från krypgrund per sida av huset och låta matningen till elementen gå ovanför golvet eller är det bättre att behålla matningen i krypgrunden och sticka upp till respektive element från krypgrunden?

Jag tänkte dimensionera för totalt 6000w med 45/35 ºC framl.temp. fördelat på 9st element.

Mvh / N

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Hjälp med rördragning
« Svar #1 skrivet: 19 september 2007, 01:40:33 »
Gör avstick till varje element från krypgrunden - det ger ett högre värde på huset eftersom synliga rör inte är så populärt.
Jag tänkte också använda pex men blev varnad för att det lätt blir bergochdalbana på pexen där luft kan samlas i "bergen".
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hjälp med rördragning
« Svar #2 skrivet: 19 september 2007, 07:44:32 »
Pex och bergochdalbana+ luft= inga problem. Många tror att en liten cirkpump inte klarar att lufta ett system om det är luft en/två våningar upp bara för att "luft går i vattnet går inte nedåt", men det är inga problem med det eftersom pumpen trycker vattnet framåt och då har luften inget annat val än att flytta på sig, även om det är nedåt, beror iofsig på rörlängd, dim, pumpkapacitet. Mina solpaneler är på garagets tak och cirkpumpen är i ett rum i garaget, nivåskillnad högsta/lägsta = ca. 3.5m. Har ingen avluftning på taket utan den sitter där nere i rummet. Man fyller på systemet med ett visst vattentryck, pumpen får tag i vattnet och skyfflar det framåt och trycker luftem framför sig, man kan dra upp pumpen till hösta fart, släpper ut luft efter en kort stund, trycker in mera vatten osv. Man hör på pumpen när det är dags att släppa ut luften, det låter mera om pumpen då. Sådär håller man på fram och tillbaka en stund tills det inget hörs från pumpen. Gör så med en radiator i taget så du håller uppe flödeshastigheten, det är det som är grejjen, då åker luften med! Det kan ta en stund, men vad gör det? Det blir ju en sparad peng och en erfarenhet mera.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!