0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
om jag får ut 5000 kwh/år på plana eller 5000 kwh/år på vakuum spelar inte så stor roll tycker jag, oavsett tidsperspektiv.
Citat från: tracker skrivet 13 september 2007, 19:06:17om jag får ut 5000 kwh/år på plana eller 5000 kwh/år på vakuum spelar inte så stor roll tycker jag, oavsett tidsperspektiv.Men vad är det för vits med att ha tok mycket varmvatten på sommaren.Det borde ju vara bättre att ha mer vår o höst.Och det är väl där vacum är bättre som jag har förstått det..
Citat från: Hansson skrivet 13 september 2007, 19:42:06Citat från: tracker skrivet 13 september 2007, 19:06:17om jag får ut 5000 kwh/år på plana eller 5000 kwh/år på vakuum spelar inte så stor roll tycker jag, oavsett tidsperspektiv.Men vad är det för vits med att ha tok mycket varmvatten på sommaren.Det borde ju vara bättre att ha mer vår o höst.Och det är väl där vacum är bättre som jag har förstått det..Självklart är det så. Massor med vv under sommaren, går att få med vad som helst som liknar en solfångare. Det svåra är att sprida ut produktionen över hela året, å slippa toppen mitt över sommaren, utan att behöva så enorma mängder solfångare.mvh humlan.
om du inte tar ut ngt varmvatten / värme hur många kwh producerar dom då ?vilket ger mest besparing 5000 Kwh från plana eller 5000 kwh från vakuum ?
Thumbsup Tackar Gano för en sådan utförlig beskrivning.Jag har funderingar på att använda solfångare för just värme på sommaren.Jag ska lägga vatten buren golv värme i hall + två badrum, men vill slå av värme pumpen helt på sommaren.Och för att slippa kalla klinkergolv då så har jag tänkt värma golven med solvärme,helst med hemmabygda platta solfångare.Är det något som skulle gå tror ni?
Jag fattar inte vad han menar.