0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan Jag har hittat 6 kvadratmeter plana solfångare. Tyvärr är glaset på dem sönder då han lyckats välta pallen de stog på. För dessa vill han ha 2000 spänn Detta lockar då man skulle kunna få ihop en rätt billig anlägning genom detta. Frågan är plana mkt sämmre än vakumrörs? Hur stor ackumulator tank skall man dimensionera mot 6 kvadrat ?
tänkte mig köpa en begagnad tank på bocket och koppla en plattvärmeväxlare till den. Är bara ute efter att ha varmvatten på sommaren. Inte så intresserad av att få ut radiatorvatten. Är ute efter att göra ett billigt system för varmvatten så min pelletspanna kan få vila under sommaren.
Citat från: Theander skrivet 11 september 2007, 16:57:28Hejsan Jag har hittat 6 kvadratmeter plana solfångare. Tyvärr är glaset på dem sönder då han lyckats välta pallen de stog på. För dessa vill han ha 2000 spänn Detta lockar då man skulle kunna få ihop en rätt billig anlägning genom detta. Frågan är plana mkt sämmre än vakumrörs? Hur stor ackumulator tank skall man dimensionera mot 6 kvadrat ? Hej.Plana solfångare är inte sämre per m2 byggyta i jämförelse med vakuumrör.500 liter tank är nog lagom till 6 m2 plan solfångare.MVH/Gano
Jag kan i och för sig hitta på fler anledningar till att välja plana solfångare. SP har jämfört plana med vakuumrör och funnit att systemen är jämförbara prestandamässigt. Vakuumrör har en fördel på vintern medan plana ger väldigt mycket energi vid låg övertemp (sommardrift). Plana solfångare är lättare att integrera i byggnaden och är överlägsna vad gäller att utnyttja svårutnyttjade ytor. Plana solfångare är enklare i konstruktionen och är okänsligare för överhettning, vilket ger möjlighet att bygga ett enklare och billigare system.
Till Humlan:Du menar att det bara är OK att välja plana solfångare när man hittar sådana som är transportskadade ? MVH/Gano
Hur fungerar en platt solvärmare.Är det med glasruta med koppar rör under eller ? (som en luftsolfångare)Tacksam om någon vet
Med samma byggyta ger plana större maxeffekt. Ex en vanlig plan på SP listan är Lesol AR som ger energiutbytet 458 kwh/m2år vid 50 ºC med referensytan 10.5 kvm. Det ger 4809 kwh/år. Byggytan är i detta fallet ungefär referensytan.Verkningsgrad är säkert 65% vinkelrätt mot solen dvs lunchtid på sommaren Det ger en maxeffekt på nästan 7 kW. En av mig välkänd installation med vakuumrör och med byggytan 9.5 kvm har en belyst yta på 5.656 kvm. Årsutbyte 777 kwh/m2 år ger ett årsutbyte om 4395 kWh. Max Verkningsgrad är i storleksordning 70% av belyst ytas instrålning ==> knappt 4 kW i maxeffekt. För att få nästan samma årsutbyte av energi med samma solinstrålning måste alltså vakuumrören ge mer effekt under fler timmar. Det är hela grejen.Lägre maxeffekt men fler timmar under året ger en jämnare effekt till acctanken. Mer under sämre villkor som morgon och kväll och höst och vår. Dock lägre maxeffekt mitt på dagen soliga dagar. Rör och värmeväxlare kan dimensioneras mot en lägre maxeffekt.Hittar du plana solfångare till rätt pris använd dessa givetvis.