0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan !!Vårat hus är målat med falu rödfärg ( slamfärg ). Jag har tidigare hört att man skall måla om på försommaren när det är torrt ute. Men nu är det någon som sagt till mig att detta inte gäller för slamfärger !? Dessa skall målas när det är blött ute Vad gäller ?
Citat från: D_Sundsvall skrivet 11 september 2007, 09:27:56Hejsan !!Vårat hus är målat med falu rödfärg ( slamfärg ). Jag har tidigare hört att man skall måla om på försommaren när det är torrt ute. Men nu är det någon som sagt till mig att detta inte gäller för slamfärger !? Dessa skall målas när det är blött ute Vad gäller ?Jag tror mest på att måla på försommaren när luftfuktigheten är låg.När det gäller slamfärger så har jag och också hör det där med att måla i fuktig väderlek.Det var en person från Dalarna som berättade att resultatet blir jämnare om det inte torkar så fort.MVH // Rolle
Slamfärg har den stora fördelen att den är helt "öppen". Ev fukt i träet tillåts torka ut genom färgskiktet. Så det är nog helt ok att slamfärga vid fuktigt väder."plastfärg" har en negativ egenskap (som dom flesta tror är positiv) den är mycket tät.. nära nog helt diffusionstät. Det är ju toppen så länge man målar när träet är torrt och färgskiktet sen är helt obrutet.Men med åren spricker den upp, där sugs vatten in kapilärt! Träet blir fuktigt, det gick fint att suga in vatten i sprickor men för torkningen krävs att hela ytan kan avge fukt. Därmed är panelen fuktig hur länge som helst innanför färglagret trots torrt väder.Att en färg behöver vara "tät" motsägs av det faktum av att Falu rödfärg skyddar mycket effektivt mot röta trots att träet tillåts suga upp vatten/fukt i samma omfattning som obehandlat trä!
Nuförtiden är det bara alkydoljefärg, akrylatfärg med olja och annat mög.
Får trä klara sig själv, d.v.s att fukten fritt får möjlighet att "komma å gå" som den vill, håller trä i evigheter nästan. Men med dagens sätt att bygga så är det ju inte så, därför bör man nog undvika slamfärg på nyare hus. Är det däremot målat med det från början, å ingen röta finns, så skulle jag välja slamfärg igen. För bevisligen har den då varit ett bra alternativ... Enligt de målare som jag anlitade, så är så sent på hösten bästa tiden att måla, för då är luftfuktigheten som lägst. En tid med hög klar luft, med soligt väder är det bästa enligt dom..., dom målade själv aldrig hus mitt över sommaren, om kunden inte "tvingade" dom till det.mvh humlan.
Citat från: sebbe skrivet 11 september 2007, 13:36:02Nuförtiden är det bara alkydoljefärg, akrylatfärg med olja och annat mög.Menar du på fullt allvar att alkydoljefärg är akrylatfärg blandat med olja?