Blev ännu mer fundersam när jag provkörde AIA-kalkylatorn på plattvärmeväxlare, jag får nog sätta mig ner och beta av några avhandlingar till i dessa ämnen. Det är inte bara "laddet" av acktanken som kan bli rörigt och ställa till det i skiktningen, om man sen också planerar för en plattis för varmvattenmatning från samma acktank blir det ännu struligare.
Kör ni verkligen bara med 10 ºC diff in/ut på solpanel - samma i vvx till ack ? (vissa plattisar kan klara 40-45 ºC diff, såklart blir det rejäla pjäser då )
Om man då t.ex har en ack på 750L som är fullvärmd till ex 70+ ºC, och kör en billigt och simpel plattis som ger ut 50+ ºC för varmvatten, kommer returen från samma plattis tillbaka till acken att ligga 7-10 ºC lägre, d,v,s 40-43+ ºC, vilket då måste ledas in högre på acken om man inte vill sabba skitningen helt. Tar man en rejäl plattis på runt 20-30kg (typ 40-80 plattor), kan man få ner returtempen till 13-18+ ºC och dessutom med lägre genomströmningshastighet på acksidan, naturligtvis mycket dyrare men lättare med skitningen.
Vad jag då inte lyckats reda ut är hur nämnda plattisar uppför sig vid olika belasningar mot en acktank typ: 1 användare i köket med genomströmningshastighet x, eller 3 samtida användare (1 i köket-1 i badrum-1 på toa som samtidigt tappar varmvatten med förbrukningen Y).
Har jag missat någon detalj, eller är jag ute och cyklar