0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lägg baljan i badkaret en stund och spola lite varmt vatten runt den, så lossnar isen.
Citat från: erp skrivet 07 september 2007, 23:40:46Lägg baljan i badkaret en stund och spola lite varmt vatten runt den, så lossnar isen.Då slösar man ju på den el man vill tjäna in med luftvärmepumpen.
...I vintras havererade jag 4 baljor.Nu har jag 2 st helt nya igen, men lär nog behöva fler i vinter...........
Nytt tillbehör till EcoAirhttp://www.ctcvarme.se/enertech/p315/files/Inst_CTC_Kondensskal_070911.pdf
Blev överraskad över att man först nu hittat denna lösning, varför har man inte såsom IVT integrerat "kondensskålen" i pumpen. Tydligen är heller inte styrningen av värmekablen kopplad till pumpens styrsystem. I IVT:s pumpar finns plintar för värmekablen i pumpen och värmekabeln styrs automatiskt av REGON. Den slås på 15 min efter varje avfrostning (kan ändras). CTC, lösning påminner om mina gamla Völundpump från 1983. Den hade en liten vippströmbrytare som man manuellt fick slå på inför vintersäsongen.Apropå Völundpumpen. Min granne satte in en likadan samtidigt med mig. Nu har också den tjänat ut, och står bortkopplad på garageinfarten. På fredag kommer en ny Optima 900 som skall installeras på måndag. Men den har tuffat och gått i 24 år...Sture
Citat från: Sture skrivet 19 september 2007, 16:48:04Blev överraskad över att man först nu hittat denna lösning, varför har man inte såsom IVT integrerat "kondensskålen" i pumpen. Tydligen är heller inte styrningen av värmekablen kopplad till pumpens styrsystem. I IVT:s pumpar finns plintar för värmekablen i pumpen och värmekabeln styrs automatiskt av REGON. Den slås på 15 min efter varje avfrostning (kan ändras). CTC, lösning påminner om mina gamla Völundpump från 1983. Den hade en liten vippströmbrytare som man manuellt fick slå på inför vintersäsongen.Apropå Völundpumpen. Min granne satte in en likadan samtidigt med mig. Nu har också den tjänat ut, och står bortkopplad på garageinfarten. På fredag kommer en ny Optima 900 som skall installeras på måndag. Men den har tuffat och gått i 24 år...StureJa du Sture det är inte lätt att vara alla till lags. Jag försöker bara se det positiva möjligheterna för de som äger en CTC EcoAir.MVH // Rolle