0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ska nu få min Acetec utbytt pga. att hygrostaten var felplacerad på den, det gjorde att avfuktningscyklerna blev mycket kortare än normalt.
Vadå avfuktningscykler? Går den inte tills det inställda värdet är uppnått? Det gör min Muntersavfuktare. Kan ställa den ner til 30%, fast då lär den gå dygnet runt.
Rent spontant kan jag känna att min Muntersavfuktare känns mer energibesparande då den bara går när hygrostaten känner att fukthalten är för hög. Och den digitala mätaren (samma som i länken) visar alltid under 55%, som jag har den inställd på.
Svammel En avfuktare som förbrukar lite energi när den avfuktar får avfukta längre.Det går inte att trolla med de fysikaliska lagarna.Om inte Munters, som uppfann sorbtionsavfuktaren, har kunnat göra den "ekonomisk", varför skulle nån annan göra det...Reklam är bra ibland, men man får inte tro för mycket av det man läser.Själv har jag en avfuktare som "förbrukar" 1200 W när den avfuktar, den drar inte mer ström över året för det, den har kortare gångtider och lägre stilleståndstider istället.
Så, nu har jag bytt ut avfuktaren. Jag bytte samtidigt ut kanalerna från torktumlarslangar till Uponors plastkanaler. Tystare drift och lägre motstånd i kanalerna. Nu har jag runt 65% i krypgrunden och avfuktaren går på fläktdrift. Vad gäller Acetecs energiförbrukning så drar den 550w/timme men tänk på att den bara avfuktar 4 av 14 minuter vilket betyder att den egentligen har väldigt hög förbrukning under avfuktning.