0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejDet kan vara t.ex om man tagit bort en vägg under, öppnat upp en dörr.Det kan vara dåligt byggt.Menar du att bjälkarna i golvet är 4,5 m långa det du kallar golvåsar?Studera våningen under, kan man ha tagit bort någon form av stöd under golvet t.ex en vägg.Berätta mera kanske en liten ritning att kolla på.MVHMesser
Instämmer med Kalkyl, trägolv svajar en aning och där med skaller i skåp och lampor.Har själv samma fenomen i både den gamla och nybyggda delen av huset.
Har precis samma fenomen med porslinsklirr i skåpet i vardagsrummet. Ungefär 4 meters spännvidd i den utbyggda del där skåpet står. Med tanke på golvbjälkarnas dimensioner måste det bli lite svaj när man går på golvet. I mitt fall skulle det gå att ordna stöd från marken men jag har inte brytt mig om det.
Ifall takhöjden räcker till på undervåningen skulle det kanske gå att sätta in en limträbalk tvärs under golvåsarna?
HejDet finns två sätt att stabilisera golvet om man inte kan stödja det underifrån.Ett är att kolva, vilket betyder att man tar plankbitar av samma dimension som golvbjälkarna, kapar till bitar som passar exakt mellan två golvbjälkar och sätter sådana i en eller flera rader tvärs golvbjälkarna.Det andra är att dubbla befintlig golvbjälke med en extra bjälke med samma dim längs golvbjälken, limma och skruva så blir det nog stumt.Att lägga dit extra golvbjälkar som ska bära mot samma upplag som befintliga golvbjälkar kan nog vara svårt, dom blir antagligen så långa att det blir svårt att sticka in dom under ena väggen och sen få ner andra änden.Men om det går så borde du kunna fasa av dom lite på överkanten så att du kan vika upp dom efter att ha stuckit in dom på plats.Vilket av sätten du än väljer så måste du riva bort golvet, sen kan du få lite jobb med isoleringen, skära till den.MVHMesser
HejGenom att limma på en planka mot den befintliga golvbjälken så blir varje bjälke styvare trots att man inte har ett upplag på den nya plankan.Du kanske inte ens måste förstyva alla bjälkar.Kolvar, ja den sitter vinkelrätt mot bjälklaget och helst skall alla kolvar sitta mittemot varandra.Dom förhindrar vridning av golvbjälkarna och på så sätt hjälper dom varandra att förstyva golvet.MVHmesser