Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solvinkel ??  (läst 19239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solvinkel ??
« Svar #30 skrivet: 09 oktober 2007, 15:44:38 »
Lite sidospår här på solvinkel:
Vid vilken vinkel börjar solen egentligen att ge "full effekt" beroende på årstid ?
Har för mig att solen ger effekt först över 5* elevation (beroende på vinkeln och atmosfären)
Rätt eller fel ?

Hemma ligger solen 7 grader över horisonten kl 12 på vintersolståndet om jag inte minns fel. Men solen laddar ju flera timmar även på vintersolståndet....det blir lite svårt att räkna...bågen blir väldigt flack...men jag tror nog att solen laddar även under 5 grader.

Förresten, vilken glykol-% kör ni andra ? Jag gjorde ett frysprov i frysen (-18) häromdan, det frös inte i varje fall..


Är också intresserad av det då jag ska blaska ihop vätskan under veckan (tillsammans med lite Water Wetter). Kör alla 50/50? Det är inte många dygn temperaturen når neråt 20 minusgrader i Sörmland numera men det händer ju faktiskt att den kryper under minus 25.

jag har ca 30-35 % inblandning av glykol. Som kallast har det varit -22 de sista 4 vintrarna. Tror inte att det ska behövas mer, huvudsaken är att glykolen tar bort vattnets sprängverkan.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solvinkel ??
« Svar #31 skrivet: 02 november 2007, 18:31:20 »
hej
vill bara kolla lite med er solfångare

märker ni av att det håller på att va höst ?? dvs sämmre effekt ?

Nej, fortfarande inte sämre effekt.

Idag hade jag över 3kW i nästan 3 timmar och max 3,4kW. Normalt en bra sommardag är mellan 2,5 och 3 kW, men då är medeltemperaturen i solfångaren 30-40 grader högre. Idag gick den från 25 till 50 ºC.

mvh
« Senast ändrad: 02 november 2007, 18:43:46 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvinkel ??
« Svar #32 skrivet: 03 november 2007, 13:19:41 »
GRRR
mina ger knappt nått nu

skit...måste flytta kåken så man får bättre solinstrålnining å mindre grannar som odlar urskog

spelar ju noll roll om jag flyttar om fÃ¥ngarna pÃ¥ taket sÃ¥ länge som grannen har kvar sin djungel pÃ¥ tomten tall jävlarna hanns blockar effektift all sol  som kan tänkas lysa

nää slit ner skiten å köpa en luft vatten pump som gör varmvatten
det e nog enda lösningen  dÃ¥ spelar det noll roll om solen skiner eller e skuggad
luft kommer jag alltid åt
 
får spara solfångaren till sommarstugan som skall byggas nån gång
har snubblat över en guld tomt måste bara kolla med komunen om det går att bygga där



Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solvinkel ??
« Svar #33 skrivet: 04 november 2007, 01:13:32 »
Vilket väder.

Laddning mellan 09:08 (exakt) och 15:20 (ca), alltsÃ¥ ca 6 timmar. Tanken blev 65 grader varm i botten. Varmvattenbehov 1 dygn  med rÃ¥ge. Ca 14 kWh inladdat. Än lever solen...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solvinkel ??
« Svar #34 skrivet: 04 november 2007, 18:15:06 »
9:20-16:20
17kWh
Under över en timme var effekten över 3,5kW vid en medeltemp  pÃ¥ ca 38 grader.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solvinkel ??
« Svar #35 skrivet: 05 november 2007, 08:56:36 »
Hej

Igår söndag aningen bättre. OBS mina siffror är lite mellan tummen-pekfingret, har ingen energimätare.

November har börjat bra, men jag räknar inte med högre varmvattentäckning än högst 40%. Man får vara realist. I slutet av november är det mörkt. :(

- För att spara mer fÃ¥r man väl montera snÃ¥lspolande duschmunstycke....men det tar emot.  :P

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solvinkel ??
« Svar #36 skrivet: 05 november 2007, 11:14:09 »
Jupp. 10kWh/dag hittils och dÃ¥ fick jag ändÃ¥ 0kWh 1/11. Men det räcker inte lÃ¥ngt ändÃ¥. Jag förbrukar över 50kWh per dygn  :(

- För att spara mer fÃ¥r man väl montera snÃ¥lspolande duschmunstycke....men det tar emot.  :P
Du fÃ¥r ha ett sommar och ett vintermunstycke  ;)


Hade jag tänkt på solvärme när vi renoverade badrummet så skulle jag förberett för vv-cirk. Vintertid kommer alla förluster huset tillgodo och sommartid kan man aktivera det över en viss tanktemp, som nödkylning och för komfort.


mvh
« Senast ändrad: 05 november 2007, 11:16:56 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solvinkel ??
« Svar #37 skrivet: 05 november 2007, 14:15:32 »
Jag förbrukar över 50kWh per dygn  :(

Jag snittar 26 kWh/dygn hittills i november.  :-[  För 4 Ã¥r sedan hade vi den förbrukningen i juli.  :-[

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solvinkel ??
« Svar #38 skrivet: 29 november 2007, 04:58:35 »
Jag är inte så insatt i solfångare och sånt, men jag antar att man får bästa effekt när solfångaren är vinklad direkt mot solen, dvs både vågrätt lutning, dvs tippning... samt riktning mot solen? (likt en parabol)


Om man sätter solfångarna på någon form av ställning som man svetsar ihop som sedan har två motorer, en för lutning och en för riktning, samt en bra styrdator som vet vilken rikting och lutning som är bäst för det aktuella klockslaget och datumet..... Sen krävs naturligtvis bra flexslangar som är isolerade och klarar det..... Kan ju dra iväg om man inte gör det själv såklart men jag gillar att leka med tanken :)

Det kan ju bli tokig om man har vanligt sadeltak, men har man ett relativt platt tak eller alternativ att sätta det på tomten är det ju möjligt.... Dessutom kan det ju vara tokigt vid större installationer.... men vid mindre....

Tokig idé eller?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: solvinkel ??
« Svar #39 skrivet: 29 november 2007, 12:11:40 »
Jag är inte så insatt i solfångare och sånt, men jag antar att man får bästa effekt när solfångaren är vinklad direkt mot solen, dvs både vågrätt lutning, dvs tippning... samt riktning mot solen? (likt en parabol)


Om man sätter solfångarna på någon form av ställning som man svetsar ihop som sedan har två motorer, en för lutning och en för riktning, samt en bra styrdator som vet vilken rikting och lutning som är bäst för det aktuella klockslaget och datumet..... Sen krävs naturligtvis bra flexslangar som är isolerade och klarar det..... Kan ju dra iväg om man inte gör det själv såklart men jag gillar att leka med tanken :)

Det kan ju bli tokig om man har vanligt sadeltak, men har man ett relativt platt tak eller alternativ att sätta det på tomten är det ju möjligt.... Dessutom kan det ju vara tokigt vid större installationer.... men vid mindre....

Tokig idé eller?

Solar dish är precis vad du pratar om http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14095.0
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvinkel ??
« Svar #40 skrivet: 30 november 2007, 08:31:26 »
hej
att slänga ut flera 10 000 kr för att få ca 10-15% bättre verknings grad är dumt
vacum rören har nästan 140 graders upptagning
så det man vinner är inte mycket smäll upp 30 rör till i stället det ger mer å krånglar mindre

det folk verkar glömma är vad man får ner,det är ju löjligt små mänder energi om man ska se ärligt på det

med 60 rör är det ju maximalt ca 4000kwh per Ã¥r som man kan ladda ner med 120 rör är det ju dÃ¥ 8000 kwh ....obs siffrorna är teoretiska maximal siffror  per Ã¥r

säg realistisk sÃ¥ spar jag in ca 3000kwh 
utslaget över ett år ger det ca 8kwh per dag
så jag vill inte säga att det e lönt att slänga ut en jädra hög med pengar för att
spara maximalt ca 8-10kr per dyngn

solvärme funkar men det är inte nåt ni kan räkna hem ekonomiskt om ni måste slänga ut

30 000 kr för solfÃ¥ngare 
30 000 kr för en superduper acctank
10-15 000 för att solstyra fångarna

bygg enkelt å billigt annars är det inte lönt,då kostar det mer än det smakar





Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #41 skrivet: 30 november 2007, 09:52:18 »
Säger bara, konstiga siffror...

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvinkel ??
« Svar #42 skrivet: 01 december 2007, 07:48:38 »
hej
ok  lite Ã¥ överkant
men vad kostar en 4 slingors tank på 700 lit med 90mm pur
60 rör
å vrid mojängen som folk tror tjänar igen sig på 4 år

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #43 skrivet: 01 december 2007, 10:22:47 »
hej
ok  lite Ã¥ överkant
men vad kostar en 4 slingors tank på 700 lit med 90mm pur
60 rör
å vrid mojängen som folk tror tjänar igen sig på 4 år


Ingen åsikt om det. En solfångaranläggning ska självklart byggas efter de förutsättningar som finns, eller vad man vill få ut av den, så priset kan bli allt från 10-15-tusen å uppåt. Nåt som är en av de största fördelarna med solfångare, d.v.s att valfriheten är obegränsad. Å att jag tycker att en solfångaranläggning inte ska räknas igen efter nåt visst antal år, det har jag sagt flera ggr. Men den kommer att ge vinst, då drifttiden är flera ggr längre än t.ex VP + att driftkostnaderna aldrig kan öka, mer än högst marginellt. Där ligger vinsten med solfångare, å det är bara med solfångare, som det går att garantera nåt sånt...

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: solvinkel ??
« Svar #44 skrivet: 04 december 2007, 17:52:47 »
Med dig Humelbummel.

Tankarna kommer ner i pris så fort våra vänner i Kina kommer igång. En superdupertank ligger runt 12-15 tusen.

Rören varierar, så också effekten på dem, i regel efter priset.

Automatiken kostar väl lite med hur mycket lullull man vill ha, som på bilar eller stereo.

Resten är beroende på vad o vart delarna anskaffas.




Ser nog det största hotet mot solfångarna = dåligt isolerat, dåligt inkopplat, fel tekniska grejer.

 
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!