Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solvinkel ??  (läst 19108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solvinkel ??
« Svar #15 skrivet: 07 september 2007, 20:13:32 »
Hej

Svarar på Dr Chun-lans originalfråga....

Klart man märker att dagarna blir kortare. Maxeffekten har väl inte sjunkit sÃ¥där vÃ¥ldsamt, men antalet kWh man hämtar in minskar ju frÃ¥n dag till dag sÃ¥ här Ã¥rs. Än sÃ¥ länge ger dock en solig dag ett stort överflöd av varmvatten hemma hos oss.  8)

Jag är faktiskt väldigt nöjd över mitt solvärmesystem. Det fungerar nästan oförskämt bra. Får man säga så i sverige ?

Men till hösten/vintern ska det blir roligt att se vad värmepumparna kan prestera och att åka skidor. Var sak har sin tid.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvinkel ??
« Svar #16 skrivet: 07 september 2007, 21:14:29 »
Jag har tänkt att montera solfångare på ett garage tak med endast 4,5 graders lutning om man gör ställningen justerbar mellan 45-80 grader så att kan man ändra inför vår sommar höst och vinter kan det vara någon vinst med detta?

Eventuellt byter jag ut mitt plåttak innan monteringen tror ni att man skulle satsa på ett galvat (blankt) att det skulle påverka in strålningen, eftersom ni tycker att snön reflekterar så bra.

mvh / Curt

hej
sätt fÃ¥ngarna i 75-80  grader  sÃ¥ funkar dom hyfsat 99% av tiden
visst du tappar lite mitt i sommaren men det kvittar,det funkar ändå






Utloggad Curt E

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Nu Bergvärme!!!
SV: solvinkel ??
« Svar #17 skrivet: 08 september 2007, 09:07:10 »
Jag har tänkt att montera solfångare på ett garage tak med endast 4,5 graders lutning om man gör ställningen justerbar mellan 45-80 grader så att kan man ändra inför vår sommar höst och vinter kan det vara någon vinst med detta?

Eventuellt byter jag ut mitt plåttak innan monteringen tror ni att man skulle satsa på ett galvat (blankt) att det skulle påverka in strålningen, eftersom ni tycker att snön reflekterar så bra.

mvh / Curt

hej
sätt fÃ¥ngarna i 75-80  grader  sÃ¥ funkar dom hyfsat 99% av tiden
visst du tappar lite mitt i sommaren men det kvittar,det funkar ändå



Vad tror du om fär gen på taket man kan ju ta ett vitt skulle det ge något?
Mvh curt
Rockhammars 1pl hus-61 I Västerbottens inland Lycksele 90m2 + 53m2 = 143m2
Evi-heat Split Sun 7  10m2 Evi-heat SolfÃ¥ngare

Ventilation FTX / RDAA

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #18 skrivet: 08 september 2007, 12:33:36 »
Vet inte om det är enbart färgen pÃ¥ färgen  :o  som ska vara rätt, den bör säkert ha speciella egenskaper Ã¥xÃ¥, även om vitt bör vara bättre än svart, men jag är osäker... NÃ¥nstas pÃ¥ Internet mÃ¥ste det ju stÃ¥ om solstrÃ¥lnings-reflekterande färg, sÃ¥ ett par timmars Googlande ger dig säkert svar.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: solvinkel ??
« Svar #19 skrivet: 08 september 2007, 13:34:38 »
Skulle prova reflexfärg vit om något skulle vara starkt reflekterande.
En som målade garagegolvet med det fick måla över då det inte gick vara inne när garagedörrarna stod öppna och solen sken.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Curt E

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Nu Bergvärme!!!
SV: solvinkel ??
« Svar #20 skrivet: 08 september 2007, 14:47:25 »
Skulle prova reflexfärg vit om något skulle vara starkt reflekterande.
En som målade garagegolvet med det fick måla över då det inte gick vara inne när garagedörrarna stod öppna och solen sken.
/Bosse

Kan du vid tillfälle kolla vad han använde för färg den enda jag kommer på spontant är den som finnes på övergångsställen och liknande men jag tror man måste värma den.
Curt
Rockhammars 1pl hus-61 I Västerbottens inland Lycksele 90m2 + 53m2 = 143m2
Evi-heat Split Sun 7  10m2 Evi-heat SolfÃ¥ngare

Ventilation FTX / RDAA

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvinkel ??
« Svar #21 skrivet: 08 september 2007, 18:23:01 »
hej
hmm varför reflex färg ??

på vintern finns ju snön som reflekterar asbra,på sommaren behövs det knappast..
du har effekt så det räcker till ändå

lägg krutet på att fixa en bra tank och isolera rör i stället

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #22 skrivet: 08 september 2007, 19:05:43 »
hej
hmm varför reflex färg ??

på vintern finns ju snön som reflekterar asbra,på sommaren behövs det knappast..
du har effekt så det räcker till ändå

lägg krutet på att fixa en bra tank och isolera rör i stället

Men om det går att öka effekten enkelt, så visst ska man göra det. Halvtaskiga sommardagar tror jag det kan göra en hel del, även om jag skulle sätta upp flera rör. Men finns det inte plats, så tycker jag det är väl värt att testa med färg...

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvinkel ??
« Svar #23 skrivet: 08 september 2007, 23:20:45 »
hej ...
har man dom på väggen gör som jag gjort trp 20 alu plåt....tar 4min att montera

vet ej om det ger nått...

skulle i stället satsa på min patenterade höga takmontering,bör ge betydligt mer att få 3-4 timmars längre solinstrålning varje dag...har du som i ditt fall en låg vinkel så satsa på 80 grader å försök få solen att slå in på fångarna bakifrån på morgonen det ger bäst...

visst fixar du att mÃ¥la in 100x100 m gratis  runt huset sÃ¥ visst ger det mer effekt ...men knappast sÃ¥ det e lönt eller ekonomiskt försvarbart

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #24 skrivet: 09 september 2007, 00:32:46 »
När vi ända funderar på div lösningar, här lite roligt på solsidan...

http://home.att.net/~cleardomesolar/cleardomehome.html
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: solvinkel ??
« Svar #25 skrivet: 09 september 2007, 01:08:46 »
GÃ¥r väl an i öknen med enkla fönsterglas typ  *roflmao*
Nu saknar jag en sÃ¥g  ;D
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: solvinkel ??
« Svar #26 skrivet: 25 september 2007, 09:58:17 »
hej
vill bara kolla lite med er solfångare

märker ni av att det håller på att va höst ?? dvs sämmre effekt ?


Igår var näst intill perfekta förhållande hela dagen, trots det fick jag "bara" knappt 70% av vad det borde blivit för några månader sedan.

Toppeffekten verkar bara vara något lägre, det man märker mest är att laddningen slutar mycket tidigare på kvällen. På förmiddagen har inte blivit kortare ännu eftersom jag har mina rör riktade mot sv, tvärtom kan jag ana en liten ökning pga lägre tanktemp och lägre (bättre) solhöjd.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solvinkel ??
« Svar #27 skrivet: 09 oktober 2007, 13:21:28 »
Hej

Antalet soltimmar minskar och därmed instrålad energi. Men fortfarande räcker det gott och väl till dagsbehovet av varmvatten. Typiskt drygt 80 grader i botten av tanken och ännu högre i övre delen när man kommer hem från jobbet efter en klar dag.

Härligt med sådana fina höstdagar som idag. Allting får jobba, solfångaren får jobba på dagen och värmepumparna får jobba på natten. 15 kWh/dygn totalt kanske ?

-Förresten, vilken glykol-% kör ni andra ? Jag gjorde ett frysprov i frysen (-18) häromdan, det frös inte i varje fall..

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: solvinkel ??
« Svar #28 skrivet: 09 oktober 2007, 14:21:16 »
Förresten, vilken glykol-% kör ni andra ? Jag gjorde ett frysprov i frysen (-18) häromdan, det frös inte i varje fall..

Är också intresserad av det då jag ska blaska ihop vätskan under veckan (tillsammans med lite Water Wetter). Kör alla 50/50? Det är inte många dygn temperaturen når neråt 20 minusgrader i Sörmland numera men det händer ju faktiskt att den kryper under minus 25.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #29 skrivet: 09 oktober 2007, 14:39:36 »
Lite sidospår här på solvinkel:
Vid vilken vinkel börjar solen egentligen att ge "full effekt" beroende på årstid ?
Har för mig att solen ger effekt först över 5* elevation (beroende på vinkeln och atmosfären)
Rätt eller fel ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!