0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om temperaturen i grunden är varmare än luften utanför huset kommer man att få en avfuktning under förutsättning att det sker ett luftutbyte. Uteluft ventileras in i grunden, värms upp något, suger åt sig lite fukt och ventileras ut. ******* CUT ********
Jag bodde som barn i ett gammalt torparhus byggt 1914 tills jag flyttade hemifrån -79. Torpargrunden var stora stenar som de hade yxat till och på det så låg syllen. Varje vinter så skottade vi upp snö mot torpargrunden, det täppte till ventilationen och det innebar att det blev mindre golvkallt i kåken på bottenplan eftersom det inte drog in kall luft och markvärmen steg uppåt. Det är en ny ägare till fastigheten sedan 15 år ungefär och vi umgås med dem emellanåt och såvitt vi vet så är det inga problem med syll eller golvbjälklag ännu. Jag vet hur det funkar, dvs. det ni har skrivit om, men man bör nog ta reda på t.ex. markförhållanden, ligger huset högt i terräng, vad är det för markförhållanden osv. innan man ger generaliserade råd, men de klart, golvet kanske ruttnar upp inom de närmaste 20 åren....vad vet jag...En del skulle nog ha nytta av denna "trygghetsvakt", men det skulle inte förvåna mig ett dugg om som nämnts t.ex. Anticimex kör samma rejs som vptillverkare gör med legionellan och försöker därigenom "skrämma" folk att köpa deras "system" för att undvika något som naturen sköter själv allra bäst, och såvitt jag vet så är det hittills ingen fara med legionellan, finns väl inga registrerade fall direkt och om det finns, så vadå, hur många är det? Bor man i en kåk med gammal byggteknik som inte har modifierats och man inte hittar någe alarmerande så är det inget att bry sig om det firmorna hittar på om man inte har några problem. /Oops, er om ursäkt Bigge, detta inlägg sade ingenting om hur det fungerade det som du efterlyste.