Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimering av elpriset.  (läst 4881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Optimering av elpriset.
« skrivet: 17 december 2004, 11:41:43 »
Hur mycket is i magen behöver man för att få ett bra elpris? Avtalspriser i all ära men precis som Bertil tycker jag att det är som fasta räntor. Bara elbolaget som tjänar på det... Men det är ju precis som med rörliga räntor förenat med en viss risk.

2004 års utfall nästan klart så jag tänkte dela med mej av resultatet.

Vi kommer att i år att förbruka 44.000 kWh. Mycket blir det men det är mycket som drar. Firmans datorer tar en hel del tex. Men över till siffrorna!

Vi kör med börspris och tidstariff för nätavgiften.
Total förbrukning: 44.000kWh
Elkostnad inkl fasta avgifter: 38.763kr
Totalt per kWh: 0,88kr

Detta inkluderar allt. Alla fasta avgifter, skatter och nätavgifter. Elpriset snittade 0,37kr inkl cert och Geabs påslag. Avtalspriset för samma period var 46,30.

Så om man då jämför med avtal fastpris och enkeltariff.
Fast nätavgift tidstariff, 3172kr, enkeltariff 2487kr. Skillnad +685kr.
Rörlig nätavgift tidstariff, 0,131kr (medel), enkeltariff 0,186kr. Skillnad -0,055/kWh.
Börspris el, 0,37kr, fastpris 0,463kr. Skillnad -0,093kr.

Summerar man allt baserat på vår förbrukning blir resultatet 5876kr i besparing jämfört med ett fastprisavtal med enkeltariff som skulle ha kostat 44.639kr. En skillnad på 15% som går rakt ner i fickan på elbolaget då det för dom inte kostar ett nickel mer...

Nu rekommendera jag inte denna lösning till alla eftersom rörligt pris är som sagt förenat med en risk som man måste vara beredd att ta. Men med tanke på att många fortfarande kör utan avtal, kanske för att man eldar med olja, så kan de vara en god idé att se över det hela när man byter till värmepump!


« Senast ändrad: 17 december 2004, 13:08:56 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Optimering av elpriset.
« Svar #1 skrivet: 17 december 2004, 18:02:14 »
Jag ser vattenfall annonserar desperat nu att man ska binda elpriset.
Jag förstår det för åtminstone här i Jämtland har det tokregnat på fjället (västliga vindar) i 2-3 veckor.... så en ny prissänkning kommer nog om det finns någon fungerande elmarknad!!!

Dom gör exakt som bankerna, alldeles innan en sänkning går dom ut med rådet att nu är det dags att binda räntorna!!
Men jag förstår dom deras jobb är ju att maximera vinsterna inte att hjälpa kunderna till lösningar där företaget forlorar..... då blir det fort nog "kicken"

Apropå risker... förrr när en "femåring" förföll (fem år med fast ränta) var man samma dag rvungen att ta en ny 5 åring..
Vår dåvarande ekonomichef tog en ny femåring just när landets ränta låg på 500% då snackar vi ränterisk...
jag tycker risknivån är högre med fast ränta hur ska man över tid kunna binda på en förmånlig nivå när "premien" är så hög...
Jämför 3 mån hos tex länets (2,99%) och en femåring....
Väljer man en sÃ¥n dÃ¥ mÃ¥ste räntan rusa en hel massa procent om det ska bli lönsamt.  

Sagt av en som köpte hus 1977 och aldrig haft bunden ränta.. . vinsten har varit enorm ska ni veta!!!!
Nu ligger iofs räntenivån så lågt så alla vet att höjningar kommer, men kommer det att bli så mycket så att en 5 åring blir lönsam...
I MÃ…NGA Ã¥r har bankerna tjänat miljarder pÃ¥ attt lura kunderna att välja förtida inlösen och ta nya lÃ¥n med fast ränta...  Först ränteskillnadsersättning som fullt ut kompenserar banken för nivÃ¥n löptiden ut, sen en ny fastränteperiod som snabbt visade sig va alldeles för tidigt, men nytt erbjudande om förtida inlösen osv...

MEN var och en måste ju själv ta ställning, ingen vet ju nåt om framtiden tyvärr.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Optimering av elpriset.
« Svar #2 skrivet: 21 december 2004, 22:04:09 »
Ooooojjj jag blev sannspådd direkt....
Jämtkraft sänker priset med 3 öre från årskiftet, dom sänkte även för ca en månad sen också...
Citat
detta på grund av mera vatten i våra magasin och sjunkande marknadspriser



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Optimering av elpriset.
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2005, 18:53:32 »
HÃ¥ller med. Men:

Det fann en tid dÃ¥ det var  tacksamt att köpa en villa med 10-Ã¥rig bunden ränta med räntesatsen 5.8 % (60-talet) . Ränteläget var dÃ¥ 9 % ..

Ingen snusregel utan undantag.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Optimering av elpriset.
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2005, 23:54:52 »
Läs text tv idag, alla magasin normala.. lägsta spotpriset på flera år för december (även lägre än sommarpriset), kraftigt sjunkande dessutom...

Typiska bondfångarmetoder, inte alls snyggt gjort av Vattenfall! att i panik gå ut med erbjudande om fastpris..

Helt rätt med ex. kring räntan men jag gissar att tusen ggr så många plågades av alldeles för höga fasta räntor under hela 90 talet....
Det belyser att det är mycket större ränterisk med bundna räntor än med rörliga....

En del undrade hur jag klarade mig med rörlig ränta under räntekrisen (500% dagsränta)   jorÃ¥ det gick utmärkt den var hög i nÃ¥gra veckor ( ca 20% om jag minns rätt) , värre var det för min ekonomichef, han var tvungen att ta en "femÃ¥ring" just när räntan var som högst!!!!!!!!!!!!!!   man fick helt enkelt inte byta löptid ens dÃ¥, han var tvungen att sätta om lÃ¥net i en ny femÃ¥ring..... han fick en del pikar kan jag säga..... tur att hans betalningsförmÃ¥ga var stark!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Optimering av elpriset.
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2005, 03:22:35 »
Läs text tv idag, alla magasin normala.. lägsta spotpriset på flera år för december (även lägre än sommarpriset), kraftigt sjunkande dessutom...

Typiska bondfångarmetoder, inte alls snyggt gjort av Vattenfall! att i panik gå ut med erbjudande om fastpris..

Jo, inte bra alls. Rörligt elpris borde vara bäst, tycker jag själv. Till skillnad från räntor på lån kan man ju dessutom påverka förbrukningen om priset plötsligt rusar iväg en kort period. 6% per grad temperatursänkning vill jag minnas...

Hmm... Undrar hur högt kära hustru skulle klaga vid 16 grader?  ::)

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Optimering av elpriset.
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2005, 17:25:16 »

Hmm... Undrar hur högt kära hustru skulle klaga vid 16 grader?  ::)

Köp en elmadrass till sängen... sen blir det tyst...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Optimering av elpriset.
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2005, 01:04:29 »
Hmm... Undrar hur högt kära hustru skulle klaga vid 16 grader?  ::)
Det kanske skulle vara stimulerande för "kääärlekslivet"  :o
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Optimering av elpriset.
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2005, 02:12:49 »
Hmm... Undrar hur högt kära hustru skulle klaga vid 16 grader?  ::)
Det kanske skulle vara stimulerande för "kääärlekslivet"  :o

 ;D ;D ;D Jo, det gäller ju att vara optimist... Men; Skulle inte tro det... Dessutom reder hon ju ut att skruva upp värmen själv, sÃ¥ det hela faller lite redan där...  :o ;D ;D

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Optimering av elpriset.
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2005, 19:13:45 »
;D ;D ;D Jo, det gäller ju att vara optimist... Men; Skulle inte tro det... Dessutom reder hon ju ut att skruva upp värmen själv, sÃ¥ det hela faller lite redan där...  :o ;D ;D

Låter som onödig fortbildning i din familj... ;D
Det misstaget har inte jag gjort... ;D ;D än... ;D
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!