0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan ju ta dig så långt som att få certifiering på kyla klass 3:1, startaditt företag, investera i dubbla uppsättningar med godkända verktyg,ansöka ackreditering, ev. skaffa elbehörighet, skaffa en servicebil, lagerlokalosv osv så får du se varför en som är totalentreprenör behöver ta ut dessa extra slantar....!!!MVH och trevlig helgBjörnK
Citat från: BjörnK skrivet 17 augusti 2007, 20:03:25Du kan ju ta dig så långt som att få certifiering på kyla klass 3:1, startaditt företag, investera i dubbla uppsättningar med godkända verktyg,ansöka ackreditering, ev. skaffa elbehörighet, skaffa en servicebil, lagerlokalosv osv så får du se varför en som är totalentreprenör behöver ta ut dessa extra slantar....!!!MVH och trevlig helgBjörnKOkej... en firma betalar ca 5000 för en pump som kostar 20000 monterad. Det ger 15000 i vinst per tillfälle. fem pumpar i veckan ger årsvinst på 3.6 millar. det ska väl räcka till ackeritering, lite verktyg och en gamal skåpbil. Själv skulle jag kört Lamborghini med en sån årslön...Jag har bra kylmontör som har 30 års erfarenhet som hjälper mig, han tar 2000 spänn för att montera en pump, inkl rör. Det är rimligt tycker jag. Femton tusen är det Inte. Jag orkar inte ens komentera............detta var nog ett av dom mest ogenomtänkta inlägg jag sett........hopas Irover starar in egen firma nån gång så han Får åka sin sportbil........Undrar när jag kan sälja min Nissan från -02 som gått 21000 mil för en sportbil......det måste jag ju igentligen för jag gör ju en vinst som tydligen är lika med lön på 3,6 miljoner............jag hoppas nångång att Irover ockå lär sig att räkna............
Citat från: irover skrivet 28 augusti 2007, 21:58:52Citat från: BjörnK skrivet 17 augusti 2007, 20:03:25Du kan ju ta dig så långt som att få certifiering på kyla klass 3:1, startaditt företag, investera i dubbla uppsättningar med godkända verktyg,ansöka ackreditering, ev. skaffa elbehörighet, skaffa en servicebil, lagerlokalosv osv så får du se varför en som är totalentreprenör behöver ta ut dessa extra slantar....!!!MVH och trevlig helgBjörnKOkej... en firma betalar ca 5000 för en pump som kostar 20000 monterad. Det ger 15000 i vinst per tillfälle. fem pumpar i veckan ger årsvinst på 3.6 millar. det ska väl räcka till ackeritering, lite verktyg och en gamal skåpbil. Själv skulle jag kört Lamborghini med en sån årslön...Jag har bra kylmontör som har 30 års erfarenhet som hjälper mig, han tar 2000 spänn för att montera en pump, inkl rör. Det är rimligt tycker jag. Femton tusen är det Inte. Jag orkar inte ens komentera............detta var nog ett av dom mest ogenomtänkta inlägg jag sett........hopas Irover starar in egen firma nån gång så han Får åka sin sportbil........Undrar när jag kan sälja min Nissan från -02 som gått 21000 mil för en sportbil......det måste jag ju igentligen för jag gör ju en vinst som tydligen är lika med lön på 3,6 miljoner............jag hoppas nångång att Irover ockå lär sig att räkna............
Accrediteringen kommer försvinna och ersättas av personcertifiering, dvs att som kylmontör ska man avlägga liknande skriftligt prov som idag den som ansvarar för kyljobben på företaget.Detta måste man skriva om vart 5e år samt ha underskrivet att man är aktiv tekniker i branchen.Sen lödarprov,ställningsintyg,skyliftsintyg,1a hjälpen,heta arbetenListan kan göras lång....Företaget kommer fortfarande inneha någon form av accreditering för kyla och årliga avgifter slipper man inte ifrån om ni tror det, vem betalar kontrollanten vid den årliga revideringen samt alla andra licenser och kurser man måste ha??
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 29 augusti 2007, 07:03:58Citat från: irover skrivet 28 augusti 2007, 21:58:52Citat från: BjörnK skrivet 17 augusti 2007, 20:03:25Du kan ju ta dig så långt som att få certifiering på kyla klass 3:1, startaditt företag, investera i dubbla uppsättningar med godkända verktyg,ansöka ackreditering, ev. skaffa elbehörighet, skaffa en servicebil, lagerlokalosv osv så får du se varför en som är totalentreprenör behöver ta ut dessa extra slantar....!!!MVH och trevlig helgBjörnKOkej... en firma betalar ca 5000 för en pump som kostar 20000 monterad. Det ger 15000 i vinst per tillfälle. fem pumpar i veckan ger årsvinst på 3.6 millar. det ska väl räcka till ackeritering, lite verktyg och en gamal skåpbil. Själv skulle jag kört Lamborghini med en sån årslön...Jag har bra kylmontör som har 30 års erfarenhet som hjälper mig, han tar 2000 spänn för att montera en pump, inkl rör. Det är rimligt tycker jag. Femton tusen är det Inte. Jag orkar inte ens komentera............detta var nog ett av dom mest ogenomtänkta inlägg jag sett........hopas Irover starar in egen firma nån gång så han Får åka sin sportbil........Undrar när jag kan sälja min Nissan från -02 som gått 21000 mil för en sportbil......det måste jag ju igentligen för jag gör ju en vinst som tydligen är lika med lön på 3,6 miljoner............jag hoppas nångång att Irover ockå lär sig att räkna............Det var förstås menat att reta gallfeber på dig. Men vad tycker du är rimligt pris för att montera en pump? Standardmontering typ ett hål i väggen, konsoller på vägg, utedel och innedel, kabel till dosa. Garantier tar tillverkaren hand om...som tex Panasonic görOm vi nu antar att firman betalar aldeles för mycket för pumpen, säg 10 000, och den kostar 23000 uppsatt, det tar 4 timmar. Anser du att det kunden får den till ett bra pris då?
fem pumpar i veckan ger årsvinst på 3.6 millar. det ska väl räcka till ackeritering, lite verktyg och en gamal skåpbil. Själv skulle jag kört Lamborghini med en sån årslön...
Omöjligt att säga, men vi höftar till igen och säger att det blir 45-50.000 kr kvar efter alla omkostnader. Då är det dags för lönen - sociala avgifter och inkomstskatt ska bort, och sedan är han på samma lönenivå som "vem som helst" - med den skillnaden att han har det oproportionerligt uppdelat beroende på säsong.Nej, ockerpriser var det vid millennieskiftet när man fick betala 30.000+ för en pump - men konkurrensen har hårdnat en del sedan dess...
Citat från: VK System AB skrivet 30 augusti 2007, 15:26:23Omöjligt att säga, men vi höftar till igen och säger att det blir 45-50.000 kr kvar efter alla omkostnader. Då är det dags för lönen - sociala avgifter och inkomstskatt ska bort, och sedan är han på samma lönenivå som "vem som helst" - med den skillnaden att han har det oproportionerligt uppdelat beroende på säsong.Nej, ockerpriser var det vid millennieskiftet när man fick betala 30.000+ för en pump - men konkurrensen har hårdnat en del sedan dess...Jag skulle då vara mer än nöjd med 35000 i lön, har "vem som helst" det så förstår jag att huspriserna fortsätter uppåt.Har installatören dessutom omkostnader på 70 000 i månaden förtjänar han konkurs.
De som inte provat på att driva företag kan aldrig förstå hur mycket pengar som försvinner i omkostnader och skatter, denna debatt kommer aldrig att resultera i att gemene man förstår att det behövs otroliga påslag för att verksamheten skall gå runt.Så är det bara.