Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ladda borra med sol (igen....)  (läst 1775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT GreenLine 4kW -01
Ladda borra med sol (igen....)
« skrivet: 14 augusti 2007, 14:54:01 »
Detta heta (!) ämne verkar ha delat in intresserade i minst 2 läger, men ändock ska jag testa.
Dessutom ska min son ska ha detta som projekt arbete på gymnasiet så i huvudsak gör vi det för att det verkar roligt men hoppas att det ska kunna ge nåt så det betalar sig på x antal år.

Eftersom jag bara har 60 m till 4 kW Värmepump (IVT Puls) och BrineTemp är ca: - 5 grader i mars  sÃ¥ tror jag ändÃ¥ pÃ¥ denna ide.
Jag ska koppla solslingan som ska bestå av 100 m PEM-slang på garagetaket i serie med brineslingan, med en genväg för brinen när inte pumpen för solfångaren går.
1 diff termostat ska starta solpumpen när värmepumpen går, om diff mellan berg och garagetak är mer än ca 8 grader samt en termostat för återladdning om taktemperaturen är mer än 25 grader, oberoende om värmepumpen går eller inte.
Nu till några frågor:
- Ska sol slingan ligga före eller efter bergslingan?. Kan det bli för varmt till Värmepumpen  om solslingan ligger efter ???
- Kan man vinna nåt på att fixa nån ställning så att slangpaketet lutar mot viss riktning/Höjd ?? Om det ligger platt på ett nästan plant garagetak får det sol väldigt många timmar annars, det kanske tom är en fördel att det ligger platt???
- Inglasning, ger det ett positivt eller negativ tillskott, kan det bli sÃ¥ att glaset reflekterar bort solstrÃ¥larna vid lÃ¥ga vinklar annars,  ???
- Finns det nån smidigare slang än PEM man kan använda som inte kostar skjortan



// Rollar

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4679
  • Karma +7/-5
SV: Ladda borra med sol (igen....)
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2007, 19:17:09 »
Jag skulle kunna tänka mig en lastbilskylare som ligger efter borran.

Fördelen är:
att risken för överhettning minskar
att du kan återladda dygnet runt

Kan du dessutom bryta flödet till borran:
att du kan utnyttja uteluften så länge inte avfrostning krävs

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ladda borra med sol (igen....)
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2007, 19:30:30 »
Nu till några frågor:
- Ska sol slingan ligga före eller efter bergslingan?. Kan det bli för varmt till Värmepumpen  om solslingan ligger efter ???
- Kan man vinna nåt på att fixa nån ställning så att slangpaketet lutar mot viss riktning/Höjd ?? Om det ligger platt på ett nästan plant garagetak får det sol väldigt många timmar annars, det kanske tom är en fördel att det ligger platt???
- Inglasning, ger det ett positivt eller negativ tillskott, kan det bli sÃ¥ att glaset reflekterar bort solstrÃ¥larna vid lÃ¥ga vinklar annars,  ???
- Finns det nån smidigare slang än PEM man kan använda som inte kostar skjortan

Det kommer att fungera "gör" bra.

- Det kan bli för varmt för VP. Helt klart.
- Slangen är rund så den kommer att visa nästan samma yta mot solen.
- Glas hjälper, framförallt mot vindavkylning.
- Vanliga poolsolfångare som tål brinevätskan. Typ gummiduk med kanal ala http://www.primastar.nu/PS_Solfangare.htm Om dessa tål brine vet jag inte.

Lycka till!

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Ladda borra med sol (igen....)
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2007, 19:32:12 »
Min är kopplad enligt skiss,
och alltså före pumpen.
Flödet genom solfångaren är bara en bråkdel av flödet genom hålet,och då man endast återladdar går endast sol pumpen och då vpn startar går både sol och köldbärar pumpen.
Då går större delen av brinen genom "genvägen" och då blir "aldrig" kb in för hög.
Tänk på att då solen och hålet ligger parallellt så blir det en viss cirkulation i solfångaren så fort KB pumpen går och detta kan leda till att KB kyls på vintern om man inte stänger av solslingan vid tex 6 ºC,så en temperatur styrd ventil behövs!
Tänk även på att köldbärar sprit inte tål hög temperatur,
jag har glykol i hela mitt system.
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 226
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!