Detta heta (!) ämne verkar ha delat in intresserade i minst 2 läger, men ändock ska jag testa.
Dessutom ska min son ska ha detta som projekt arbete på gymnasiet så i huvudsak gör vi det för att det verkar roligt men hoppas att det ska kunna ge nåt så det betalar sig på x antal år.
Eftersom jag bara har 60 m till 4 kW Värmepump (IVT Puls) och BrineTemp är ca: - 5 grader i mars så tror jag ändå på denna ide.
Jag ska koppla solslingan som ska bestå av 100 m PEM-slang på garagetaket i serie med brineslingan, med en genväg för brinen när inte pumpen för solfångaren går.
1 diff termostat ska starta solpumpen när värmepumpen går, om diff mellan berg och garagetak är mer än ca 8 grader samt en termostat för återladdning om taktemperaturen är mer än 25 grader, oberoende om värmepumpen går eller inte.
Nu till några frågor:
- Ska sol slingan ligga före eller efter bergslingan?. Kan det bli för varmt till Värmepumpen om solslingan ligger efter
- Kan man vinna nåt på att fixa nån ställning så att slangpaketet lutar mot viss riktning/Höjd ?? Om det ligger platt på ett nästan plant garagetak får det sol väldigt många timmar annars, det kanske tom är en fördel att det ligger platt???
- Inglasning, ger det ett positivt eller negativ tillskott, kan det bli så att glaset reflekterar bort solstrålarna vid låga vinklar annars,
- Finns det nån smidigare slang än PEM man kan använda som inte kostar skjortan