0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är lite olika bullergränser för varje kommun, så Du får höra med ansvarig i såna frågor där Du bor... Antar att i en sån här "nödsituation" så får man acceptera en viss olägenhet, men den bör förstås vara inom rimliga gränser.mvh humlan.
I Sth medges bara generator vid omkopplingsarbeten som sker dagtid vardagar.I ditt fall bör det inte ses som ett nödfall utan som en reservlösning ( förmodligen pga semestrar), och din db-skala stämmer så hör med ditt lokala miljökontor om dom erhållit tillstånd för detta, jag ser inte detta som en katastrof-situation. Lite pest eller kolera över detta problem. När Fortum skulle koppla om en elnätsstation hemma hos oss kom det en stor långtradare med runt en 500 kW generator inbyggd och drog ut jättekablar och startade upp, problemet då var ett stort svart avgasmoln som for rakt mot våra hus, jag var hemma så jag hann precis stänga alla dörrar/fönster, grannen hade lämnat balkongdörren öppen (högsommar) så Fortum fick sanera 3 rum i efterhand då dom blev helt nedsotade (förmodligen körde dom på bunker-diesel).
Mange, det slog mig just, när det inte är ett katastrof-tillfälle utan rent underhåll ska dom visst använda "tysta" generatorer, d.v.s stora inkapslade modeller typ Catepillar som ligger runt 45 dBa ( stor rektangulär låda som är s.k superdämpad) har sett sådana i stan vid div omkopplingsarbeten. På din beskrivning verkar det vara en släpkärra med enkelt plåtchassie, som inte får användas på kvällstid inom detaljplaneområde då dom väsnas för mycket.
Så då har man pratat med komunen. Max 45 db efter 22, 50 db annars.Ingen ansökan om dispens. När jag pratade med miljökontorete så bad tjejen att få återkomma.Nu har hon bara ringt till Eon och de säger att vi tar bort de där senast i morgon. Inget intresse att göra något mer med detta *suckar*
Strulvarning-2:Du skrev att din klockradio skenat iväg med 20 min, finns alltså risk att nätfrekvensen på 50 hz inte funkade på generatorn utan gav något helt annat, så om du har känsliga elgrejor typ motorer/kompressorer kan det vara läge och dubbelkolla att dessa är ok, sen kan du ju göra som Humlan förelsog, ring din lokala blaska, skiten ska ju stå där till imorgon, och har Eon även bränt någon kompressor eller annat för dig är det klart nyhetsvärde även för andra som hade samma generator inkopplad. Lycka till.
vet ej om jag fick ihop räkningen men det borde ge 50,7 Hz istället för 50Hzen motor på 1440 rpm går 1460 rpm borde inte innbära några problem tycker jag
..då behöver man inte oroa sig så mycket för sin E9'a eller hembrännaren eller?