Hej,
Jag börjar inse en stor fördel med denna koppling:
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/syselfyrasling.htmNär jag laddar med extern vvx och dubbla inlagringar så tar jag ändå alltid returen från botten. Det betyder att till sist blir även returen ordentligt varm och en del energi stannar kvar i solfångaren på kvällen när pumpen stannar. Om jag kollar på några soliga dagar förra månaden då vi inte var hemma:
stopptid kwh (efter 19)
18:37 0
19:27 0,1
19:16 0,1
Ikväll dushade hela familjen och då blir tanken kall i botten. Stopptid: 21:15, kwh(efter 19): 1,5. Stor skilnad men så var också bottentempen nästan 50 grader kallare!
Samma sak borde väl hända på på morgonen då pumpen kan starta betydligt tidigare. Och ännu större effekt borde det väl bli på plansolfångare som jag antar har större massa och därmed lagrar upp mer energi i sig.
Alltså fördelen med at koppla om mellan hög och låg slinga är att man behåller en del svalare vatten i botten som man kan på kvällen att "skölja ur" de sista kilowattimmarna med. Nackdelen är väl i så fall att solfångarna får jobba mot en högre temp under dagen iom att det blir en mindre vattenvolym när inte hela tanken är med. Även om summan blir positiv, vilket jag tror, kan man knappast tjäna in den extra slingan rent ekonomiskt. Men man kan ju sitta och kolla på loggen 2 timmar extra varje kväll
Jag skulle kunna modifiera min koppling. Med dubbla växelventiler så skulle jag kunna få samma effekt men det kostar en tusing och även om tjänar 1-2kwh vissa dagar så pajar nog ventilen innan jag är på plus
Får se ... kanske hittar jag en billigt på blocket.
Ytterligare en fördel är ju den som chunlan tagit upp i en annan tråd, dvs att man kan fortare värma upp övre delen av tanken om man flyttar upp returen. Jag har en högt placerad vv-slinga så min tank är inte helt olik en med beredare men med den skilnaden att jag har en förvärmningsslinga också.
mvh