Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att simulera en tidsfunktion ?  (läst 1150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
GÃ¥r det att simulera en tidsfunktion ?
« skrivet: 06 augusti 2007, 15:21:45 »
Funderar på om det finns mjukvara som klarar av att simulera en tidsstyrning på stödenergin.

Jag har en hembyggd tidsfunktion (vanligt tidur) i mitt solvärmda varmvattensystem som inte tillÃ¥ter elpatronen att gÃ¥ pÃ¥ förmiddagen mellan 05:30 och 13:30. Min idé är att solvärmen ska fÃ¥ göra mesta möjliga innan elen gÃ¥r in. Orsaken är att det stora energiuttaget pÃ¥ morgonen i form av duschvatten kan fÃ¥ elpatronen att slÃ¥ till i onödan. Det har en annan effekt ocksÃ¥, solfÃ¥ngaren jobbar mot sÃ¥ lÃ¥g temp som möjligt.  8)

Min känsla är att utbytet ökar med denna koppling, men det vore ju intressant att testa det i en simulering.  :)

-NÃ¥gon annan som har liknande erfarenheter ? Eller är jag ensam om dessa galenskaper ?  Är mina idéer orimliga ? Sc:,h

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r det att simulera en tidsfunktion ?
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2007, 18:28:28 »
Energi utbytet ökar väl med lägre temp, SP's tester med olika uttemp visar väl på detta, så det är väl rätt tänkt.
Att då blockera elen är nog sunt tänkt.
Många vill ju göra samma med sina VP. Blockera det där snabba stödet som förargligt kommer in fastän man vet att nu har sista personen duschat så VP'n borde få jobba upp tempen och inte elen.

Det finns säkert många "husmoders" knep som inte implementeras i mjukvaran hos olika leverantörer. Skulle vara skoj att ta en µP - microprocessor eller liten micro controller och
ha sitt eget lilla styrsystem. Lägga in alla sådana här olika regler och annat.
Behovsstyra sitt system helt enkelt.

Låta styrdatorn läsa in väderleksprognosen och sedan automatiskt välja ut ett av användaren definierat program.

Kunde jag använt datorn direkt med någon mjukvara skulle det varit skitskoj.
Fram för mer makt Ã¥t användarna  Thumbsup
Fortsätt testa!
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: GÃ¥r det att simulera en tidsfunktion ?
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2007, 18:51:24 »
Det finns ju manuell SMHI-styrning ocksÃ¥. Sol i morgon ? Varmvattnet pÃ¥ lÃ¥g nivÃ¥ ? -Ryck ur sladden.  ;) ;) ;)

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!