0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur mycket kostade dina solfångare? Det sparar sig nog in på hundra år....
[Nu råkar jag väl illa ut här men: Vad gäller värmepumpar är det bara en "miljöbesparing" om man går från ren eluppvärmning till vp. Elmarknaden idag är global och därmed dessvärre "skitig" p g a stor elproduktion via kol och andra fossila bränslen. Att försöka minimera elförbrukningen är en ren samhällsvinst.
Några påstår att solfångare inte går i miljöplus under hela sin livslängd.
Några påstår så om VP:ar också.... men dom har fel
Att man satsar på solvärme för att man finner ett nöje i att äga och ev. "pula" med det tycker jag är helt OK men så fort man säger att det är för miljön blir det genast lite svårare för det här om vad som är "bra" miljö har jag inte fått riktigt klart för mig än. Lite så här, när var jordens "miljö" som bäst var det för 10, 100, 10 000, 1 000 000 eller för 2 500 000 000 då jordens halva ålder hade uppnåtts och varför och för vem? Är det viktigast att det passar oss människor som bara existerat under dom ynka 150 000 sista åren eller är det att miljön passar dom "svavelätande" varelser som har bebott våra djuphav i några miljarder år
...för det här om vad som är "bra" miljö har jag inte fått riktigt klart för mig än.