Jag reder inte ut det här alltså.
HJÄLP! Jag kör huvudet i logiska vurpor mest hela tiden
Ju mer jag läser desto värre blir det.
För mig som sitter med ett direktelshus från -70 talet
se även :
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15172.0finns det alldeles för många alternativ...eller finns det det egentligen?
Skall man satsa stort färdigt system, flera smådelar som kompleterar varandra eller vad....
KORT: Har direktelshus med ny braskamin jag satte in med skorsten för 2 år sedan i övrigt inga värmkällor eller LL pumpar. Braskaminen fungerar toppen och det eldas 4ggr i veckan under vintern. Min NIBE300 liters VV el-beredare skall bytas inom kort så det blir planerat och ej i en hast.
Vad skall man då göra med huset?
Jag sitter idag utan vattenburet system och utan acktank.
Jag gillar solvärme och vill gärna ha rör på taket och bara mysa när solen strålar.
Jag vill även ha något som ger mig varmvatten under mörka Januaridagar...
Jag har krypgrund och kan dra 2-rörs system för vatten buren värme ganska lätt själv.
Satsa stort alternativet:
Bygga en lösning kring central ack tank. Påbyggbar under flera år.steg 1 Låta dagens VVB vara kvar. Ny 100 liters när den gamla verkligen ger upp.
steg 2. Köpa ackumulator tank + solvärme. Förvärma allt vatten till den gamla elberedaren.
steg 3. Koppla in vattenradiatorer från acktanken
steg 4. För framtida utbyggnad..stoppa dit en luft/vatten för de dagar det ej är sol.
Kostnad totalt över 100000 men ack tanken blir det centrala dit alla system kan dockas in.
Satsa mellan plus alternativet:
Nordenberedaren 2 och solvärme och L/L-Pump1. Ersätt dagens beredare med stora varianten av Nordenberedaren 40000:-
2. Köp hem solvärme som stöd till beredaren 25000:-
3. Sätt in fläktkonvektorer i husdelen nära garaget dit kaminen ej når.10000:-
4. kompletera kaminen med en mindre L/L pump 15000:- (behövs detta om jag har sol till nordenberedaren??)
Kostnad: 90000:- eller "bara" 75000:-
Satsa mellan minus alternativet:
Nordenberedaren och L/L-Pump1. Ersätt dagens beredare med Nordenberedaren utan sol 35000:-
2. Sätt in fläktkonvektorer i husdelen nära garaget dit kaminen ej når.10000:-
4. kompletera kaminen med en mindre L/L pump 15000:-
Kostnad: 60000:-
(Ingen solvärme alls....
)
Satsa litet:
Ny 200 liters elberedare och en L/L-PumpKostnad ca 30000:-
(Ingen solvärme alls....
)
Orkar någon komma med hjälp som gör att jag kan sova om nätterna?
Jag vill inte bygga för kråkorna men inte heller vara dumsnål.
Har 2 döttrar på 4 resp2 år så om 10 år lär det ju gå en del varmvatten misstänker jag ......
/Fredrik
ps.
Priserna kan vara helt uppåt väggarna men jag hoppas storleken på mina förslag
kostnadsmässigt är fallande i alla fall.