Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pors Bränvin  (läst 3448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Pors Bränvin
« skrivet: 13 juli 2007, 20:56:43 »
hej ..

finns det nån här som testat att krydda sitt bränvin med pors...
jag har bara smakat det som finns på bolaget å gillar det skarpt så jag har vissa ideer om att testa krydda upp lite för egetbruk
Ã¥ kolla om det blir bra

har ni testat ?

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Pors Bränvin
« Svar #1 skrivet: 13 juli 2007, 23:53:30 »
... nää... hick... men dä schkulle man hick... kanske hick... göra... hick... bara dä blir hick... schtarkt såå... hick...
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Tommy K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Pors Bränvin
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2007, 08:47:08 »
Det går mycket bra!
Men tänk på att pors har en mycket kraftig smak. Det bästa är nog att pröva sig fram genom att först göra en "grund" på brännvin och några blad som får stå och dra ett par dagar i en halvflaska. Detta blir knappast drickbart enligt min smak, utan man får använda det till att "späda upp" annat brännvin till önskad smak. Läge för några experiment alltså. Smaka och smaka och smaka... ^-^

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Pors Bränvin
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2007, 09:44:39 »
hej ..
tackar för det seroiösa inlägget..

joo tommy jag har satt en liten sats e en glasburk med lite sprit å massor med blad,nu återstår bara att
testa blanda ut det å se hur det smakar...
läste om det på nätet å det skulle bli gulaktigt i förg men det vette den om det funkar lite gult e det allt men inte som bolagets pors

jaja det e bara å testa sig fram,hoppas man börjar se tomtar å troll av bryggden >:D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Pors Bränvin
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2007, 13:29:35 »
hej ..
tackar för det seroiösa inlägget..

joo tommy jag har satt en liten sats e en glasburk med lite sprit å massor med blad,nu återstår bara att
testa blanda ut det å se hur det smakar...
läste om det på nätet å det skulle bli gulaktigt i förg men det vette den om det funkar lite gult e det allt men inte som bolagets pors

jaja det e bara å testa sig fram,hoppas man börjar se tomtar å troll av bryggden >:D

Tomtar Ã¥ Troll..., dÃ¥ ska Du krydda med malört eller röd flugsvamp  ;)

mvh humlan.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Pors Bränvin
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2007, 13:52:09 »
Ber om ursäkt Doktorn...  *vinkar* Varför inte testa med Johannesört? Man plockar blommorna och lägger i sprit där de fÃ¥r ligga och dra tvÃ¥ tre veckor. Sedan silar man ifrÃ¥n blommorna. Den färdiga brygden fÃ¥r en vacker rubinröd färg. Sedan ska brygden stÃ¥ och mogna nÃ¥gra mÃ¥nader innan den avsmakas. Rekommenderas. Har inte testat med pors men det är kanske värt att prova...
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Tommy K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Pors Bränvin
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2007, 13:54:41 »
hej ..
tackar för det seroiösa inlägget..

joo tommy jag har satt en liten sats e en glasburk med lite sprit å massor med blad,nu återstår bara att
testa blanda ut det å se hur det smakar...
läste om det på nätet å det skulle bli gulaktigt i förg men det vette den om det funkar lite gult e det allt men inte som bolagets pors

jaja det e bara å testa sig fram,hoppas man börjar se tomtar å troll av bryggden >:D
Det verkar som att du är pÃ¥ rätt väg!  *roflmao*
(sen verkar det ju som om andra här inte vill att du ska göra porsbrännvin...)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Pors Bränvin
« Svar #7 skrivet: 16 juli 2007, 14:19:31 »
hej ..
tackar för det seroiösa inlägget..

joo tommy jag har satt en liten sats e en glasburk med lite sprit å massor med blad,nu återstår bara att
testa blanda ut det å se hur det smakar...
läste om det på nätet å det skulle bli gulaktigt i förg men det vette den om det funkar lite gult e det allt men inte som bolagets pors

jaja det e bara å testa sig fram,hoppas man börjar se tomtar å troll av bryggden >:D
Det verkar som att du är pÃ¥ rätt väg!  *roflmao*
(sen verkar det ju som om andra här inte vill att du ska göra porsbrännvin...)

Tycker mera det verkar som Dr är inne på, nån form av häxbrygd (Tomtar å Troll) å då är "röd flugsvamp" väl utprovat, av våra förfäder vikingarna.... :)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Pors Bränvin
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2007, 20:03:38 »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Pors Bränvin
« Svar #9 skrivet: 16 juli 2007, 20:05:07 »
Kanske ännu en grej att testa värmeväxlaren på ( jag menar dom där rostfria hinkarna i skogen bakom dungen höger om din Chunlan.........), du kanske kan använda Northenkingen som försöksperson (labbråtta), spottar han inte kanske det går bra att använda framöver... ;D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Pors Bränvin
« Svar #10 skrivet: 16 juli 2007, 23:14:33 »
Har ni inte provat porsbrännvin har ni nÃ¥got trevligt att se fram emot. Själv föll jag för porsen under en fiskevecka i jämtland sent 70 tal. Gudagott fiske pÃ¥ storöring och storröding under ljusa sommarnätter med en liten plunta för att jaga bort myggen.  ;)
Sedan dess är jag såld och numera är det aldrig nubbe utan porsbrännvin som alternativ.
Smaken är ett extrakt av svensk sommar. Oslagbart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!