0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
men jag tycker samtidigt att folk e lättlurade ..så här ha det vare sen 60 talet ,då det komer nått nytt är det billigt tills nog många har det då åker priset upp 2x att folk inte lär sig
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 04 juli 2007, 07:12:56men jag tycker samtidigt att folk e lättlurade ..så här ha det vare sen 60 talet ,då det komer nått nytt är det billigt tills nog många har det då åker priset upp 2x att folk inte lär sigVist är det så men det är ju svårt att veta vad som händer med priserna på lång sikt.Elen är ju bilig nu..Man vet ju inte vad som händer med den heller..
Det är alltid fel att investera i nåt uppvärmnings-system som inte ger möjlighet till alternativ. Ingen kan med 100% säkerhet förutsäga vad som är rätt om några år. Därför bör grunden i varje system, vara en tank med massor av anslutningsmöjligheter...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 04 juli 2007, 10:22:51Det är alltid fel att investera i nåt uppvärmnings-system som inte ger möjlighet till alternativ. Ingen kan med 100% säkerhet förutsäga vad som är rätt om några år. Därför bör grunden i varje system, vara en tank med massor av anslutningsmöjligheter...mvh humlan.Jag kan hålla med dig på ett sätt, men det gäller dock bara om man är ung, tekniskt begåvad och intresserad av att hålla på och fippla med styrningen.Är man inte det skall man köpa en enkel, robust och heltäckande lösning för alla sina behov.Idag hävdar jag bestämt att en jord eller bergvärmepump på sikt är den mest säkra/ekonomiska lösningen om man inte har ett extremt välisolerat hus = en förbrukning på mer än 20000 kWh/år för värme och tappvarmvatten.Visst kan det vara kul med en multitank dit man kan ansluta allt möjligt, men för att få grejerna att lira bra ihop (så att det ger någon besparing) bör man som sagt var veta vad man gör.
Pellets är nog dömt att öka i pris. Efterfrågan ökar hela tiden, både privatkunder och kommunala värmeverk vill ha det. Detta kommer i förlängningen att tvinga upp priset på fjärrvärme, var så säkra. Även priset på ved kan dras med upp.- Det känns bra att läsa detta med 2värmepumpar/tilläggsisolering/solfångare i huset..... MVH/Gano
Ytterligare en halv miljon ha skogsmark till naturvård http://www.svo.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=35906Blir nog ännu mindre sågspån i framtiden
Är det dom höga pellets priserna som spökar?16 av 36 varslade på Janfire http://www.vvs-forum.se/index.php3?use=publisher&id=3936&lang=1&mp=0I fjol minskade den totala försäljningen av pelletsbrännare i Sverige med 80 procent.