0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför över huvud taget köpa ett hus med kända mögelskador är för mig en gåta./Bosse
Som jag har förstått det ska man täppa igen alla ventilationshål i grunden för att sorptionsavfuktaren ska kunna skapa ngn form av undertryck som gör att lukten inte går uppåt...eller?
Citat från: toronto skrivet 27 juni 2007, 11:26:54Som jag har förstått det ska man täppa igen alla ventilationshål i grunden för att sorptionsavfuktaren ska kunna skapa ngn form av undertryck som gör att lukten inte går uppåt...eller?Ja men det är inte enda anledningen. Större delen av fukten kommer inte från marken utan genom att varm fuktig luft ventileras in under grunden på sommaren och där kyls av. När du stoppar in en sorbtions avfuktare så ska man täppa igen ventilerna. Avfuktaren sköter ventileringen.Du skriver att du köpt en munters homedry. Se till att den är ställd att köra fläkten kontunerligt och inte enbart när du avfuktar så att du får ett ständigt undertryck i grunden.Har du ventilerna öppna så får avfuktaren gå konstant och avfukta den fuktiga luften som ventileras in.Se även till att täta luckan till grunden så minskar risken att du får upp lukten i huset.
Har man haft problem med lukt i huset så anser jag att fläkten alltid skall gå så länge huset står där det står.De hundringar det kostar att köra fläkten har du råd med.