Hej. Har ett 70-tals hus med självdrag och oljepanna men den har varit avställd sen
ca 10 år tillbaka och huset värms med vattenburen el (förre ägaren).
Utan stöd från en uppvärmd skorssten har jag som vanligt problem med luftomsättningen.
Men vad jag vill ta upp här är att som grädde på moset finns inga tilluftsventiler på
övervåningen.
Att sätta in tilluftslitsar vid fönstren är enkelt... men....
- Jag har en starkt trafikerad gata utanför ljudnivån utanför fönstret är ca 55 dB.
- Jag har ett svart platt garagetak under fönstret som skickar varm fin luft förbi fönstret
varma soldagar. (Ett mycket mindre problem jämfört med det första.)
Jag har beställt ljuddämpande fönster som jag ska installera enligt konstens alla regler men
om man tätar drevspringan för att ljudet inte ska smita in den vägen känns det inte
kul att via en ventilationskanal öppna upp en fin bred motorväg in för ljudet.
Jag har ett 1½ plans hus så ett alternativ skulle kunna vara att ta luft från takfoten
med ett ljuddämpat spirorör, dra röret snett uppåt genom krypvinden och
släppa in den genom en väggventil i brösthöjd.
Som lekman tycker jag att lutningen på ventilationsröret inte ska vara något problem,
inte när det lutar nedifrån och upp. Men vad jag förstått kan det bli kallras- och
eventuellt kondens-problem med en lösning där tillluften inte släpps in ovanför en värmekälla.
Åsikter?
Har jag några andra lösningar?
(Jag skulle kunna lägga ett spirorör i över-vinden från norra gaveln till södra rummet och
släppa in luften med en takventil ovanför fönstren/elementen men det känns som att det
skulle bara bli en extra frånluft.)