0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejÄr det inte enklare och säkrare med någon form av termostat?/Peter
Tror att Mikkola här i forumet styr något med sin logger, PM:a honom och hör hur han löst det.
Citat från: Rickard skrivet 20 juni 2007, 15:50:56Tror att Mikkola här i forumet styr något med sin logger, PM:a honom och hör hur han löst det.Jag har löst det med www.homeseer.com som egentligen bara är en eventhanterare. (om x = y utför anka...typ )Det finns plugins för 1wire så man får in temp/fukt/räknare i Homeseer direkt. Jag har dock programmerat det så jag får in tempen via Lämp/mySQL (mer gratis på det sättet Thumbsup)Här finns några exempel på vad jag gjort hittils med HS:http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=267.msg2164#msg2164Ska du styra nått med HS så är det nog bra (behövs dock inte men underlättar) om du kan programmera nått språk som t.ex. C# eller VB/VB.net.Tyvärr så kostar ju Homeseer med plugins en liten slant (ca 200$) och finns inte på Svenska.
Annars finns det ju ett alternativ att köra med LogtempDär kan man ju styra 1-wire reläkort samt lite andra sensorer..www.mrsoft.fi
Ytterligare ett tips för styrning av elapparater:http://www.telldus.se/Deras TellStick pluggas in i ett USB-uttag och kan styra strömbrytare, dörrklockor och annat från bl. a. Waveman och Nexa, vilka säljs både här och där - tex av Clas. Det följer med windowsprogram och en "kommandorads .exe" Med lite god vilja går det att få den att fungera med *ix och *ux också.Jag köpte en och har testat att trigga larm från LogTemp. Det fungerar alldeles utmärkt. Den stora nackdelen är väl priset. 700SEK! Jag kände mig rik den dagen jag beställde. Det finns väl prissänkningspotential när de väl har plockat in lite utvecklingskostnader. Tydligen var jag tidigt ute för jag fick kundnummer och fakturanummer 23...Det är ju smidigt med trådlöst. Det finns ju möjlighet att styra manicker i hela huset med en "stick" utan att behöva träla med kabeldragning. Min tempmätarserver står i källaren i ena änden av huset och jag påverkar en brytare en trappa upp i andra änden av huset.