0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har på senare tid börjat att hålla lite lägre temp i varmvattenberedaren. Ca 50 - 55 grader, uppskattningsvis. Det funkar på vardagarna då jag duchar på jobbet och de andra i familjen badar på lite utspridda tider. I snitt två gånger i veckan brukar vi behöva mer varmvatten och då drar jag upp tempen till ca 80 - 85 grader. T.ex. om två ska bada i tät följd. Jag räknar med att dessa temphöjningar dessutom ska räcka till för att hålla skadliga bakterier i schack.Beredaren blir ju märkbart varmare utvändigt när man höjer tempen, iaf den övre halvan, men frågan är hur mycket jag sparar på det här. Är det ens värt besväret att gå och ändra på termostaten?Det är en Thermia. Vol:110 L, 3kW från gissningsvis 60 el. 70-talet.
Vart mätte du VV-tempen?Om termostaten är inställd på 50º så får du alltid ngt högre i toppen av beredaren, men kanske inte så stora skillnader som du beskriver.Fysikens lagar, det varmare vattnet är lättare och stiger uppåt.....Elpatronen och termostaten sitter juh ganska lågt i beredaren.