0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan inte låta bli att svara! Bor i en Kommun med reklamen Kommunen med energi!Har en villa med 20 graders taklutning i söderläge mot gata.Bra svar från kommunen!!!:Lägg solfångarna platt på teglet, annars krävs bygglov och det får du inte.... Skämt å sido, såg en rapport på instrålningsvinkel (tror det var något examens jobb, ska se om jag kan hitta den).Annars generellt- sätt solfångarn i vinkel som motsvarar din breddgrad/latitud så brukar det bli bra (det sa en kunnig installatör i alla fall)
Där har du nog fel humlan.Total: 2333 4876 324 88 48 med 90°specific annual collector yield: 409 kWh/m²Total: 2773 5998 298 90 46 med 65°specific annual collector yield: 487 kWh/m²Total: 2807 6174 308 90 45 med 59° som är Stockholmspecific annual collector yield: 492 kWh/m²Total: 2599 6277 460 85 41 med 20°specific annual collector yield: 456 kWh/m²Allt högre än latitud är sämre, gäller även tidig vår./Bosse
Hej.Jag tror att jompaa har använt ett program som visar antal tillvaratagna sol-kWh per år. Det är helt korrekt, men problemet är att man inte kan ta tillvara all energi man får på sommaren. Om man väljer vinkel för att maximera årsutbytet så får man en kraftig överdimensionering på sommaren och mindre energi när man verkligen behöver det; på vår/höst. Dessutom riskerar man att döda solfångaren helt med snö på vintern.....i själva verket får man in mindre mängd solenergi....MVH/Gano
Mina ligger nedsänkta i taket med en takvinkel på 23° och ger värme så det blir över. Hade jag haft en annan vinkel så hade jag nog klarat mig med färre moduler men jag tycker inte att det passar på vårt hus med "uppvinklade" solfångarmoduler.Så det är att ge och ta som gäller........