0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min radonmätning visade på 2500 i källaren, 390 i ett sovrum på första våningen och 810 på övre våningen oche ett medelvärde på 600.Eftersom det är ett trähus lär det ju knappast vara byggmaterialet men hur kan då bli högre på övervåningen, speciellt eftersom det är i ett av få rum som faktiskt har tilluftventil. Ihopblandade mätdosor?
Hm, även om huset är byggt i trä så är väl inte källaren av trä får man hoppas...? Nu är det ju 100år gammalt säger duså då kan man nog av det skälet utesluta blåbetong om det inte finns i någon halvmodern tilläggsisolering.Låter lite som om man skulle behöva kolla med en sniffer var det läcker in markradon och sedan åtgärdadet vid källan istället för uppe i huset!
Jag kan iofs inte säga att jag blir klokare Tex så ökar mina värden om jag öppnar en ventil i min källare - förmodligen är ventilen för nära marknivån på utsidan, så att luften som sugs in ökar mängden med radon. Så den är pluggad nu. Problemet är att det tar tid att lära sig vad som förbättrar och vad som försämrar.Ska göra en mätning utomhus härnäst, för att se hur högt från marken som man måste komma för att man inte ska suga in sunkluft. Bara det slutar att regna...
Jo, ökar man bara på frånluften så får man säkert högre radonvärden, det är tilluften som är viktig i detta fallet. Däremot har jag svårt att tro att en tilluftventil skulle kunna dra in radon i källaren, såvida den inte sitter i en krypgrund?Har du verkligen mätt rätt?
Min radonmätning visade på 2500 i källaren, 390 i ett sovrum på första våningen och 810 på övre våningen oche ett medelvärde på 600.Eftersom det är ett trähus lär det ju knappast vara byggmaterialet men hur kan då bli högre på övervåningen, speciellt eftersom det är i ett av få rum som faktiskt har tilluftventil. Ihopblandade mätdosor?Källaren, som är under ca 1/4 del av huset,resten torpargrund, är till 2/3 nere i berget och har bergrunden som vägg så där går det knappast göra så mycket, ingen är ju där så mycket heller trots att VP:n står där.Huset är 100 år med tilläggsisolerad fasad samt nya 3-glasfönster och en rejäl badrumsfläkt med 3 intag som går jämt./Blåbetongen i källaren ger inget tillskott att tala om.Om det är så att bergrunden i torpargrunden är osprängd är det inte troligt att någon större mängd radongas avgår härifrån. Det är endast sprängsten och grus etc som kan ge upphov till förhöjda värden då varje litet korn kan avge gas. Att värdena inte är högre i mellan plan tyder på att krypgrunden inte är den stora boven.Du måste i så fall sätta in en radonsug i källaren som skapar ett undertryck. Borra hål ca 100 mm och gräv ut ordentligt på flera ställen. Koppla en kanalfläkt eller en ljuddämpad inbyggnadsfläkt ca 70-100 W till sugpunkterna. Använd spirorör vilket är billigast och enklast att jobba med. Sätt ljuddämpare på avluften.Att värdena är högre i övre plan än mellan plan beror nog på att du har en källartrappa där radonet stiger som i en skorsten. Har du en dörr på mellan plan letar sig luften upp mellan trappstegen eller var den enklast kan gå.Med lite tur får du värden under 200 Bq/m3 i alla plan. Om inte kan du prova med fler sugpunkter och extra tätning. Ställ runt mätaren på olika punkter och kolla värdena är högst.Är bervärmerören tätade?