I mitt hus så behöver jag dra en ny radiatorstam, då det saknas på norra sidan av huset (måste ha varit inspirerade av kaminer och satt radiatorerna kring skorstensstockenistället)

De olika hantverkare har alla sin bild av hur det ska göras, varför jag försöker skapa mig en egen bild innan de kommer för att kunna diskutera olika alternativ.
Huset kommer efter alla nya rördragningar ha två olika radiatorstammar, som går på södra resp norra sidan av huset och där den norra stammen också förser källaren med värme. Radiatoreffekten på de olika slingorna är ungefär densamma, på norra stammen 5,3kW och på den södra stammen 4,3 kW utöver det så kommer det att finnas en fläktkonvektor som matas separat ifrån VP. (Effekterna angivna vid DT30)
Efter flytt av pannrum så kommer den det att vara ett gemensamt rör på 28mm. Efter delningen så får den södra stammen följande rördimensioner som flödet går igenom: 22 mm rör (nytt från VP), gammalt järnrör (44mm yttre diameter) och följt av 15 mm Presolrör ut till de sista elementen. Alltså stora rör så länge det är fler än ett element som matas.
För att få ett bra och jämnt flöde så tänkte jag ha samma struktur på den nya norra radiatorstammen. Det vill säga 22 mm Cu rör i huvudstammen och att det är 15 mm rör fram till de enskilda elementen som matas individuellt. (I några fall så blir det samma 15 mm rör till några små element.)
På så vis så får jag samma grundstruktur på de bägge radiatorstammarna.
1. Är det på detta viset som en ny radiatorstam borde dras, vad det gäller rördimensioner?
2. Jag har antagit att det är hårda kopparrör som är standard idag, stämmer det?
3. En del hantverkare är tveksamma till att dra 22 mm rör i huvudstammen på den nya stammen, men nog måste det vara det bästa för att få liknande struktur?
Det finns en passage som kan vara svår att dra med hårda kopparrör, trångt och vinklar och dessutom så ska en radiator kopplas in strax efter denna genomgången ifrån källare till entréplan.
4. Vilka alternativ finns det till hårda kopparrör att dra som dolt montage? Jag har hört både Pex-rör och Prisol rör nämnas, något som rekommenderas och som är att föredra?
5. Är det något annat som jag borde känna till och ta hänsyn till?