0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vanlig svart akrylatfärg brukar målare rekommendera när man fråga om sånt.Jag har använt det på våra skorstenar och det funkar, iofs har det bleks lite på 10 år, men jag minns att jag rollade rätt tunt (hade en smutt över) med en skumgummiroller när det begav sig för 10 år sedan.Inget har i alla fall flagnat, det tror jag mer beror på galvningen än på färgen...Vissa galvningar verkar helt enkelt göra att färgen släpper, normalt bleks ju oftast bara plåtarna och behöver ny "kosmetika" för att se bra ut.Hos min svärfar kom en ambulerande zigenarfamilj (inget ont om zigenare) och erbjöd ommålning av taket för 10 000 kr för ca 10 år sedan, han "gick på" det och jag idiotförklarade honom, men tji fick jag, den färgen (de sprutmålade) sitter som berget och är fortfarande blank och fin.Vilken färg de hade har jag ingen aning om.
Pulverlackering, dyrt men bra och fantastiskt slitstarkt.
Här uppe brukar några norrmän åka runt erbjuda ommålning av villatak. Såg att de annonserade i lokalpressen just nu.Farsan och en bekant från jobbet har bl.a. nappat. Jag kan kolla vad priserna låg på och vad de sa om typ av färg. Jag vill minnas att det skulle vara färg som används på fartyg eller liknande.