Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur man undviker mögel vid nymÃ¥lning utomhus.  (läst 27919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #15 skrivet: 25 januari 2013, 08:48:03 »
Vilken sort vattenbaserad? Det finns ju vattenbaserad "plast"- och "olje"färg.
« Senast ändrad: 25 januari 2013, 09:23:48 av Legless »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2013, 14:12:12 »
Jag fick rådet att köra med vattenbaserad färg om jag hade problem med svartmögel. Där jag har målat med den finns inget svartmögel.
Körde med alcros färg
Är säkert rätt och tråden gäller ju nymålning, har du gammalfärg och ska måla om så är mitt råd, håll dig till den ursprungliga sorten.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Hur man undviker mögel vid nymålning utomhus.
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2013, 14:44:06 »

Nja, förr i alla fall gällde att man inte skulle måla fönster med latexfärg eftersom färgen var lite "klibbig" efter att ha torkat så att fönstren kunde bli svåra att öppna. Dagens färger är kanske bättre i det avseendet och så finns ju nu de vattenspädbara oljefärgerna. Själv använder jag aldrig vattenbaserad färg vid fönstermålning av just den anledningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!