Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Värmeslinga utmed grundmur?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Värmeslinga utmed grundmur? (läst 12850 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
DavidJ
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
DavidJ
«
skrivet:
09 december 2004, 00:09:08 »
Citera
I vårt hus, byggt 1982 på betongplatta, finns det en värmeslinga i grunden runt hela huset. Denna slinga kan man sätta på och av vid elcentralen med en knapp märkt "värmeslinga utmed grundmur 525 W". När denna är på känner man att golvet blir varmt i kanterna runt hela huset, framförallt vid entren.
Min fråga är om detta är något som behövs för att motverka tjäle och fukt i kanterna på grunden. Jag har känslan att ganska mycket värme försvinner ut genom bottenplattan, så det vore kanske bäst att stänga av den. Är den någon som har en åsikt om detta?
Loggat
PerF
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gotland!
Antal inlägg: 1132
Karma +0/-0
Kön:
No more oil!
PerF
Re:Värmeslinga utmed grundmur?
«
Svar #1 skrivet:
09 december 2004, 10:57:45 »
Citera
Vi hade också det i ett hus vi bodde i på 80-talet. Mest en komfortgrej då man slipper kalla golv utmed ytterväggen. Men som sagt, det kostar kWh...
Loggat
Hus 1:
220m
2
kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m
2
.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år Efter 13,8MWh/år
Hus 2:
150m
2
Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.
ART
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 68
Karma +0/-0
Kön:
ART
«
Svar #2 skrivet:
12 december 2004, 09:59:03 »
Citera
Vi har en slik slinga i vårt 'nya' hus (byggt 1975), den är dock allt annat än en komfortdetalj då dess uppgift iallafall hos oss är att hålla syllarna (tryckimpregnerade) torra & fina. Att slå av den (vilket kommunens energirådgivare enligt uppgift gärna rekomenderar...) leder ofelbart efter ett tag (ett par tre år eller så) till ohygglig stank och stora utgifter...
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #3 skrivet:
12 december 2004, 11:12:14 »
Citera
Tryckta syllar var tyvärr feltänkt. Dom ruttnar inte men det kan mögla. Tyvärr också med en stank som är väldigt kraftig.
I nyare AMA förskrivs tom tryckt syll. Vid större byggen tex några skolbyggen har vi skrivit "bort" det i beskrivningen.
Men har man tryckt syll så måste den hållas torr
då är det inga som helst problem med den, men vad är vitsen då (med tryckt syll)?
Ganska ologiskt och borde aldrig varit tillåtet och nu tom förseskrivs det...
Vi har sanerat en skola enda felet där var att den tryckta syllen hade blivit riktigt fuktig några ggr. Men inte värre än att om syllen inte varit tryckt hade det nog inte varit några bekymmer!!!
En byggnad skall uppföras på ett sånt sätt så byggnaden (och då även syllen naturligtvis) aldrig kan nå fuktighet som riskerar att skada byggnaden.
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
ART
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 68
Karma +0/-0
Kön:
ART
«
Svar #4 skrivet:
12 december 2004, 18:45:29 »
Citera
Exakt. Oerhörd tankelapsus detta med tryckta syllar som måste hållas torra med värmeslinga...
Väl de har varit blöta är det, precis som Bertil säger, rätt kört; Lukten går inte bort. Har känt detta i flera hus (många som byggdes såhär) och det luktar riktigt illa om än inte alltid så påträngande...
Rostfri syll hade varit rätt tänkt, och även vanligt oimpregnerat virke hade varit mycket bättre.
Byta är naturligtvis precis hur dyrt som helst även om man har tur och
inte
drabbas av fasadsprickor.
Men man kan ju inte få allt. Håller man den svindyra värmen igång (året runt) så är ju problemet hanterat.
«
Senast ändrad: 12 december 2004, 18:46:47 av ART
»
Loggat
DavidJ
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
DavidJ
«
Svar #5 skrivet:
12 december 2004, 19:49:19 »
Citera
Tack för alla svar. Vad jag inte riktigt förstår är hur detta med syllen egentligen fungerar. Är det en träbalk som ligger an mot grunden och därför blir fuktig? Hur löser man detta i moderna hus, och hur skall jag ta reda på om vårt hus ligger i riskzonen. Garaget har ingen värmeslinga och det borde ju rimligen vara konstruerat efter samma princip som huset.
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #6 skrivet:
12 december 2004, 19:57:46 »
Citera
På grunden vilar syllen kan va tex en 45*120 på plasken (liggande).
På det sen reglarna sen ett hammarband uppe på reglarna osså takstolarna på det.
MEN mellan grunden och syllen SKA det va en fukttätning förr var det alltid en syllpapp nu finns det lite andra grejor men funktionen är densamma, att stoppa fukten.
Grunden håller (påstår jag ) alltid så hög fukthalt att det är skadligt för trä att komma i direkt beröring med betongen.
Hoppas du har en bra sylltätning av något slag. Har du flyt kanske du tom kan se det nånstans ut och kika under panelen... det är ju inte säkert att du har tryckt virke.
Står huset lite högt med bra sylltätning, borde det inte va nån fara...
Kolla efter en K-ritning (konstuktions-) där framgår det åtmintone hur man tänkt!! Hur är konstruktionen i övrigt i plattan... ev futkspärr flytande sen eller???
Loggat
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Svante
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 91
Karma +0/-0
Kön:
Svante
«
Svar #7 skrivet:
13 december 2004, 11:48:41 »
Citera
Inte helt sällan ligger dessutom den tryckimpregnerade syllen nedgjuten en bit i betongplattan och den har ju svårt att hålla sig torr på detta sätt.
Förutom att betongen under syllen är fuktig och fuktisoleringen mellan syll och betong är dålig så kommer inte sällan fukt ovanifrån i synnerhet om man har en tegelvägg. Ofta är det rinner fukt på insidan av tegelmuren och ser till att syllen hålls fuktig.
Har själv bytt ut sådan syll, faktiskt inte konstigt som det verkar från början.
Har en tryckimpregnerad syll en gång blivit fuktig så fortsätter den tyvärr lukta även efter att den torkat.
Ett annat problem man kan råka ut för är att betongplattans isolering ligger ovanpå betongen. Man har ett uppreglat innergolv ovanpå betongplattan. Detta golv ligger inte ovanligt på tryckta reglar. Detta är också en riktigt dålig lösning.
Loggat
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank, 180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra Skåne. Konverterat 2011 från L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #8 skrivet:
13 december 2004, 19:55:01 »
Citera
Jag var med på 70 talet då skulle man trampa ned reglarna i betongen, enligt K-ritning!
Vilen idioti, en som jag känner fick problem inom 2 år...
Han fick riva ut allt!!! och lägga flytande.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1253
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
Josth
RalleB
Jisse
Käpp
Zyberdude
EvertL
ThomasK85
HBerggren
sigge01
Rdx
jälldorf
Pumples
svenske kocken
Raketost
Karlbusen
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info