Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montage i dag!  (läst 11030 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Montage i dag!
« Svar #15 skrivet: 19 maj 2007, 02:07:46 »
TS - jag hör av mig Thumbsup

Bosse sig mig...är utedelen transportskadat? På vänster sida är den intryckt...

BjörnK

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Montage i dag!
« Svar #16 skrivet: 19 maj 2007, 10:22:13 »
Det var faktiskt jag som borrade upp konsollen på källarmuren och drack även upp alla ölen så brickorna kan sägas vara en kompensation för många orsaker (en kedja händelser ledde till att fyra brickor behövdes i höjd)

Japp transportskada, posten var ju inblandad! sparkar nog korpfotboll med mina kartonger!

Funderade mycket på de tre hålen i bottentråget (för kondensvatten) som har placerats mycket ovanligt/besynnerligt!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Montage i dag!
« Svar #17 skrivet: 21 juni 2007, 17:16:43 »
Vilket habegär man får.

Tänk om ens gamla maskin från 2004 kunde ta och ge upp (den har ändå tjänat in sig själv för länge sedan). In med en Hyper istället. Då blir det enbart Mitsubishi hemma, en Electric och en Heavy.

Rotation anser jag också är den överlägset bästa kompressortypen i LLVP. I kombination med stora värmeväxlarytor så får man en smarrig kombination. Maskinen ligger i samma COP klass som Sharp-klonerna, men den verkar vara tystare i både ute- och innerdel.

En sak som jag har lagt märke till med min Electric är att utebatteriet är ganska smalt och glest, hur ser batteriet ut på Hypern ?

-Hur är luftflödet ur innerdelen, Bosse ? Upplevd ljudnivå ?

MVH/Gano






2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Montage i dag!
« Svar #18 skrivet: 21 juni 2007, 17:40:08 »
Luftflödet är det inget fel på, relativt högt ljud men det är ett rent luftljud.
lamelldelning ser normal ut, filterna ger ett buckligt intryck eftersom dom är vita i stället för svarta.

Luftriktarna går alltid och ställer sig i läge 90grader rakt ut då inget kyl eller värmebehov föreligger, trodde först att det var fel på dom eftersom dom inte gick att manövrera, men så fort kompressorn startar så intar dom inställd vinkel.
Blev då lite fel i just mitt fall eftersom den sattes högt och blåser rakt in i motstående vägg, den skulle blåsa i genom en dörröppning ca 1.5 meter framför och därför ha lite vinkel nedåt.

I övrigt så fungerar den perfekt i kyldrift nu och jag är mycket imponerad av den lilla utedelen och det lilla kretskortet, hälften så stort som panasonics. kylde lätt mina 75kvm på övervåningen med 3kw vid över 30grader ute, helt ok faktiskt.

Utedelen är mycket tyst. kompressorn är oerhört välbalanserad.

Ser väldigt enkel ut i sin uppbyggnad men är lite bökig att plocka isär för montering av vinterutrustning.

Är övertygad om att den kommer att bli gammal och åldras med värdighet.
Inte särskilt rolig som Pana Xe eller så men troligtvis en slitvarg, har börjat jäklas med den för att se hur den svarar men allt funkar ok så här långt, skall jäklas mer till hösten.
     
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Montage i dag!
« Svar #19 skrivet: 22 december 2007, 17:44:16 »
En fråga till. Vad är det för vibrationsdämpare? Mina dämpare är spruckna i gummit. Går det att köpa dämpare någonstans på nätet e,dyl.?

Gammal tråd, men jag vill bara meddela att extra mjuka vibrationsdämpare nu finns i värmepumpsforums webshop.
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?products_id=72
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!