Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp & tips till ny VP - SolfÃ¥ngar anläggning önskas  (läst 1590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Måste göra något åt min energiförbrukning. Håller på att renovera lite och då är det lika bra att ordna till detta också. Har sedan tidigare Molle vedpana med keramikugn och 2 st 750 iters acktankar med dubbla vv-slingor i den ena tanken. Mitt värmesysten är högtemp så jag måste nog komplettera med några radiatorer till. Klart att jag kan elda ved men det finns ju bekvämare sätt (och roligare) Ja mitt i vintern kommer jag fortfarande att elda ved (kanske 1 - 2 månader eller så) Har vedspis i köket och tänker sätta en braskamin i huset också, eldas bara när jag känner för det. Tänkte först bara en Luft/luft värmepump men ju mera insatt jag blir så känner jag att det beslutet inte är så bra.
Nu så är mina tankegångar en Luft/Vatten pump på 13kW (r410, On/Off pump) och 3 st sfinx:ens paneler (90 rör)
Hur ladda tankarna eller bara ladda den ena? Kan man tänka sig att växelladda för att dra ur tankarna ordentligt? Nackdelen är väl att jag inte har varmvatten slingor i den då. Räcker 90 rör för att ladda hela 750l tanken utan skiktning eller ska jag skikta?

Inget är spikat ännu så kan någon motivera mig till andra lösningar kompletteringar eller mera rör så kom med förslag, det är välkommet! (klart rör kan det väl inte bli för mycket av men om någon tycker att detta inte kommer att fungera för mera än varmvatten. Min förhoppning är att det även ska kunna ge lite värme till kåken)

SolfÃ¥ngarna kommer att sitta pÃ¥ en södervägg (lite mot väst dÃ¥) Har fri sol ända tills väggen skuggar nÃ¥nstans vid 8 - 9 tiden pÃ¥ kvällen.(har inte kollat exakt) Morgonsol har jag ej pÃ¥ väggen möjligen vid 9  tiden. Ska kolla detta mera senare. Tänker jag fel? MÃ¥ste jag upp med solfÃ¥ngarna pÃ¥ taket? Hur mycket är morgonsolen värd? Väggen är i övrigt en perfekt plats inga träd eller berg ivägen ser horisonten relativt lÃ¥gt ner. Mot sydost finns träd därav ingen sol pÃ¥ morgonen.

Blir mycket det här!
Styrning solfångare - tips Strypning eller varrvtalet på cirkpumpen. Ska man kanske ha solceller för drift av cirkpumpen? En fördel är att jag då minimerar risken för stagnation i systemet. Strömavbrott ingen betydelse. Annan lösning - batteripack 12-v pump eller inverter till 220v

Vad tänka på vid hopkoppling värmepump - solfångare.

lite offtopic, jag kommer också att satsa på att byta alla mina glödlampor till kompaktlysrör eller energisparlampor - detta för maximal energibesparing. (Ja, jag har tillägsisolerat också)

Tack humlan  ;) du har stor del i min inspiration till denna lösning  *vinkar*

EDIT: Ingen ide att trassla till styrsystemet så mycket att det skulle kosta lika mycket som ytterligare en panel a 30 rör, då måste det väl vara bättre att köpa mera rör?
Risken med för många rör är väl att det blir än lättare under högsommar att anläggningen kokar? Tänkte mig helt enkelt en billig grön pressening där öljetterna på sidorna löper genom var sin stålvajer på sidorna som skydd, kan det vå nåt?
« Senast ändrad: 18 maj 2007, 00:35:16 av kristerl »
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Studera denna länk http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-4.3.pdf.  b00k

Dett är denna ritning som jag använde i mitt system och jag är mycket nöjd med mitt system.

 
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Tja..., vad finns att säga  Sc:,h Du har ju alla dom rätta förutsättningar, för att fÃ¥ till en riktigt bra solfÃ¥ngaranläggning, Ã¥ tydligen bra möjligheter att utöka med flera rör. Du tänker rätt (enligt mig iaf) ger själv förslag pÃ¥ lösningar/förbättringar, sÃ¥ inte kan jag förstÃ¥ hur Du ska misslyckas  :) Vad tänka pÃ¥ vid hopkoppling värmepump - solfÃ¥ngare, frÃ¥gar Du: Att inte cirkpumpen till VP:gÃ¥r, när enbart solfÃ¥ngarna laddar. Det gör den pÃ¥ min Airwell, nÃ¥t som ska kopplas om dom närmaste dagarna. SÃ¥ att den enbart gÃ¥r tillsammans med kompressorn i VP:n. Ã… självklart ska Du toppladda/skikta i ackarna, Ã¥ t.ex lÃ¥ta din styrning för vedpannan (laddomat?) ta hand om hur vv ska fördelas mellan tankarna.

mvh humlan.

PS. Kul att jag kunnat inspirera en fastbränsle-eldare till att skaffa solfÃ¥ngare  Thumbsup Dom har faktiskt mest att vinna, dÃ¥ besparingen blir bÃ¥de arbete Ã¥ pengar... DS

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!