0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Tänkte det skulle va kul å se om man verkligen spar energi på en innegivare under våren.Jag har gjort så här.i excel har jag ritat drifttid ( enbart värme ) mot temp. mha av en trendlinje har jag fått ekvationen för förhållandet.Intressant var att R2 värdet för linjär och "polynomial order 2" är samma 0,857Sen har jag matat in den formeln i en ny kolumn i excel ( =(-0,0249*R6+0,3502)*24 ) där R6 är utetemp, faktorn 24 är bara för att jag hade kurvan i % av max tid, dvs drifttid/24Tillsist har jag delat drifttimmar med värdet från formeln. då får man en serie som svänger runt 1,0 vilket motsvarar att uppmätt drifttid är samma som förväntat. Ett lägre värde visar att det gått åt mindre energi än förväntat.Tyvärr så har jag varit på sjukhuset i veckorna under hela våren då vår son har fått behandling.Jag har då sänkt innetempen i veckorna så mina siffror ger inget rättvist värde.Vore kul om nån kunde göra samma sak så jag får se om min teori stämmer.Vore också kul att höra vad ni har att säga om drifttid temp är linjärt. Själv har jag varit övertygad om att det inte är det men nu tvekar jag./Ibasto
Vore också kul att höra vad ni har att säga om drifttid temp är linjärt. Själv har jag varit övertygad om att det inte är det men nu tvekar jag./Ibasto