Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tank/beredar frÃ¥ga  (läst 4949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
tank/beredar fråga
« skrivet: 04 maj 2007, 17:17:04 »
hej
låg å funderade nyss då jag badade var för inte bygga en stor varmvattenberedare å använda hela som acctank ..
säg att beredaren skulle rymma 400 liter färskvatten....å man spolade in allt kallt i botten

toppvärmer beredaren uppifrån å tar ut varmvattnet i topp
förmodligen skulle skicktningen funka helt perre iomed det kalla stannar i botten å det varma används till varmvatten

synd som rackarn jag hadde ju räddat en trasig 250liters beredare i rostfritt en gång
förmodligen..så va det bara nått elfel i den
den hadde ju vare perre att ha som test tank ..
« Senast ändrad: 04 maj 2007, 17:40:25 av Dr Chun-Lan »

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: tank/beredar fråga
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2007, 18:01:57 »
DÃ¥ satsar jag hellre pÃ¥ en vedeldad badtunna, de görs i Adak och är invändigt i glasfiberplast  ;)
Passar likaväl inne som ute  Thumbsup Hela familjen ryms + halva kvarteret.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: tank/beredar fråga
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2007, 18:30:48 »
Tänker inte ens svara på hur de funkar :P . antar att du borde snappat upp att jag kör en helt vanlig 300L rostfri beredare.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: tank/beredar fråga
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2007, 18:57:06 »
Om jag påminner dig om att en acctank är byggd i stålplåt så lär den inte hålla många år innan den rostat sönder om du tänker använda den som beredare. Alltid färskt vatten får den rosta ohyggligt. De som finns idag av stålplåt är plastbelagda inuti och då avsedda för färskvatten.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: tank/beredar fråga
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2007, 07:22:12 »
hej ..
just därför skulle man ha fått tag på en rostfri beredare acctank ...

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: tank/beredar fråga
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2007, 09:30:18 »
Kan du inte köpa/komma över rostfritt skrot och svetsa ihop själv och provtrycka, mycket billigare än att köpa färdigt och inte för den skull sämre...säkerhetsventilen kommer att droppa ordentligt om du har haft en stoor tempsvacka och värmer på igen, dit med ett hemmabyggt "tryckutjämningskärl" så blir det bra.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: tank/beredar fråga
« Svar #6 skrivet: 05 maj 2007, 14:52:39 »
hej
joo håller mer å mer på att sörja att jag kastade bort min rostfria beredare,den hadde varit ypperlig att använda i stället för en acctank

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: tank/beredar fråga
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2007, 15:24:57 »
Ja köpte en fullt fungerande 10år gammel rostfri 300L för 1000kr.. en trasig lär va gratis.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: tank/beredar fråga
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2007, 19:30:15 »
Hej,

Är det inte risk för legionellatillväxt med ett sådant system?
Med tanke på tempskiktningen så finns det väl alltid en "lämplig" tempzon för bakterierna att frodas i.
Var själv inne på ett liknande system, men bestämde mig för en tappvattenautomat.

Cronos

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: tank/beredar fråga
« Svar #9 skrivet: 05 maj 2007, 23:19:44 »
Jag fick av svåger rörmokaren 2 st. gamla rostfria elberedare gratis för elpatronerna hade pajjat, svåger rörmokarn hade försökt övertyga kunderna att det vore förståndigast att enbart byta elpatronerna, men nej då. Ena är på 300l. och den har jag svetsat in i ena acktanken med elsvets och pinnar som skall ta bort/ jämna ut de galvaniska spänningarna, den andra på 400l. har jag som tryckluftstank i garaget, mycket blank och fin, polerade upp den med en scotch brite trissa....så det kan ju vara ett tips att hålla ögonen öppna efter "trasiga rostfria elberedare". Angående legionella så tror jag att någon har lyckats skrämma upp folk angående detta. Själv så tror jag att risken att drabbas av detta i ett enfamiljshus är nästintill obefintligt pga. omsättningshastigheten på vattnet, eller är det så att det är skillnad om man har egen brunn eller kommunalt vatten, kommunala vattenverk doserar ju en del kemikalier i vattnet för att ta död på vissa grejjor och justera ph:t.... till skillnad om man har en egen brunn. Hur var det med dioxiner eller vad det nu var i chipsen för några år sedan, man kunde ju inte äta så många kilo om dagen ens en gång så det skulle bli farligt.... men forskarna fick väl ökade anslag så de klarade sig ett tag till...tror jag. Så tror jag att det är med legionellan i runda slängar. Alltså inget att bry sig om. Jag iallafall ägnar inte detta en tanke.
« Senast ändrad: 05 maj 2007, 23:52:11 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: tank/beredar fråga
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2007, 08:48:23 »
Hej,

Är det inte risk för legionellatillväxt med ett sådant system?
Med tanke på tempskiktningen så finns det väl alltid en "lämplig" tempzon för bakterierna att frodas i.
Var själv inne på ett liknande system, men bestämde mig för en tappvattenautomat.

Cronos
Legionellabakterien har en lÃ¥ngsam tillväxttakt sÃ¥ det blir knappast nÃ¥got problem i ett vanligt villasystem p.g.a. att omsättningen pÃ¥ vatten är god.               

MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: tank/beredar fråga
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2007, 09:12:05 »
hej ..
tror ochså att risken är lite överdriven ,men hadde jag 400 liter i beredaren så skulle det ofta va över 60 grader i den....
sen går det ju att värma upp den nån gång med el till 70grader

i mitt fall blir det e tappvatten automat,det e enklast att göra + att den kommer att få förvärma vattnet till min elberedare,,,på så sätt kommer jag igen att ha hängslen å bälte
så jag vet att det funkar...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: tank/beredar fråga
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2007, 09:30:04 »
Jah har för mig att det aldrig hänt, att legionella spridits i en svensk 1-familjs kåk. Kanske har fel, men det är i vart fall extremt sällsynt... Det är nog mest VVS-branschen som tjänar på rädslan, då kan dom tjäna på att få sälja lite fler å dyrare saker...

mvh humlan.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: tank/beredar fråga
« Svar #13 skrivet: 06 maj 2007, 10:10:40 »
Där jag jobbar visade senaste mätningen av legionellabakterien på ett ställe 4,2 miljoner CFU >:D Trots detta har inte någon blivit sjuk. Man måste få i sig bakterien via luftvägarna för att bli sjuk, så att det är höga värden i vattnet är i sig inte någon fara.

MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: tank/beredar fråga
« Svar #14 skrivet: 06 maj 2007, 10:23:51 »
Nu för tiden blir folk sjuka av allt förbannat, som ingen förr ens skulle ha märkt av, det vet man. Å tydligen har det med att göra, att man numera som liten aldrig exponeras mot samma mängd av "elände" som förr. Ta astma t.ex, som mer eller mindre är ett problem där det eg borde vara minst, d.v.s i västvärlden, medans det i Polen m.fl förorende länder knappt är ett problem alls...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!