Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmeväxlare  (läst 2430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ted64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
värmeväxlare
« skrivet: 02 maj 2007, 22:23:02 »
Fungerar en vvx på "båda" hållen dvs har jag 2 tankar o en vvx så kan jag värma den tank som är kallast genom vvx eller den går bara på ett håll??? Sc:,h
mvh
ted64

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2007, 22:26:12 »
Det fungerar, på jobbet har vi en växlare för laddning och urladdning av ackumulatorn(3000m3 ca:150MWh). Effekten är 25MW på respektive håll. :o
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad ted64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2007, 22:29:13 »
det va ju bra funkar det bra på bägge hållen ??? då gäller det bara att hitta en bra styrning på det så får jag snart som jag vill med mina tankar om tankarna här hemma

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: värmeväxlare
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2007, 08:19:37 »
Har du färskvatten i en och "elementvatten" i en eller varför skall du ha vvx?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: värmeväxlare
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2007, 08:41:20 »
Fungerar en vvx på "båda" hållen dvs har jag 2 tankar o en vvx så kan jag värma den tank som är kallast genom vvx eller den går bara på ett håll??? Sc:,h
mvh
ted64
Flödema genom vvx ska vara motriktade dvs inloppet på ena kretsen ska vara på samma sida som utloppet i det andra. Det går alltså inte att ändra riktningen på flödet i ena kretsen utan att vända det i den andra oxå. Om du ska ladda två tankar så kör du in solfångaren vill vvx på ena sidan och på andra sidan gör du två kretsar, en till varje tank. Antingen får styrningen kontrollera två pumpar, en i varje krets (då kan du ladda båda samtidigt) eller så får den styra en växelventil och en pump.
Här finns några inkopplingsförslag med två tankar:
http://www.vvfs.dk/assets/pdf/Brugsvejledning%20UVR61-3_V2_01_da.pdf
Se tex program 464, 490 eller 560.
193 mfl utan vvx går oxå att använda om du sätter dit en vvx och en extra pump som kopplas parallellt med A1.

Kan du inte beskriva lite mer vad det är du vill göra?

mvh

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad ted64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: värmeväxlare
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2007, 15:35:19 »
jag vill ha ett oberoende system 500 liter + 120 liter varmvatten som förvärms med solfÃ¥ngare iden var att jag skulle  värma källaren + garaget med överskotts värmen frÃ¥n solen fiR: + att jag, om det behövs skulle kunna ladda mina övriga tankar om det blir för varmt i den tanken, eldar nämligen med ved sÃ¥ jag har 2000 liter uppdelat pÃ¥ fyra andra tankar, sÃ¥ när jag eldar sÃ¥ spelar det ingen roll om jag fÃ¥r värma 500 liter till om jag vill, man har ju läst här att det kan bli för varmt i solfÃ¥ngarna o dÃ¥ tycker jag att det är onödigt att dumpa det sÃ¥ jag ska skifta ut mina element i källaren till lite mer lÃ¥gtempsalternativ (större) för källaren mÃ¥r alldrig dÃ¥ligt av att värmas upp.
Hoppas att jag har förklarat så ni förstår vad jag menar nu
mvh
ted64

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: värmeväxlare
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2007, 15:44:58 »
Du kan kolla vad som behövs för typ av vvx genom att ringa hit: http://www.alfalaval.com/ecoreJava/WebObjects/ecoreJava.woa/wa/showNode?siteNodeID=2677&contentID=12689&languageID=49 MÃ¥ste va enklast att fÃ¥ svar direkt ifrÃ¥n en tillverkare  ;) Det verkar ju som Du har en rätt sÃ¥ rejäl anläggning, att det är lika bra Ã¥ fÃ¥ bra grejor vid första försöket.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 03 maj 2007, 15:49:15 av humlan57 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 232
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!