Eftersom du undrar över laddomat 10 och 21 så drar jag den slutsatsen att du har vvberedare eller slingor i acktanken för tappvv. Om det är så , har du inte tittat på en termisk ventil, cirkpump, + ev. backslag? Är det inte en viss prisskillnad för samma funktion?Termiska ventilen har oftast en öppning på 72gr. kopplar man den "bakvänt" så att när den öppnar så skickar den "laddvattnet" till botten av pannan så det tar ett varv till genom pannan och därigenom höjer laddtempen till acken med uppemot 10gr. Du kan slippa backventilen om du gör ett "urör" på "laddröret" och därigenom undvika självcirkulation tillbaka till pannan där det kyls av.
Snål som jag är valde jag såklart billigaste lösningen och beställde en ESBE TV25 72
ohttp://www.vvsinfo.se/db/Mont/mont_218_4905097_gruppfil.pdfMen jag tyckte inte märkningen på den gula etiketten stämde så jag öppnade för att dissikera. NU FATTAR JAG INGENTING! (igen)
Kolla bifogad bild. Jag trodde ju att den porten som var märkt med en pil och 72 grader skulle vara den som gick mot acken och inte öppnade förrän tempen nått 72. Men det är alltid öppet mellan port 2 och 3 (i min bild). Termostaten öppnar port 1 men stänger inget. Dvs: <72 ºC -> öpet mellan 2 och 3, >72 ºC öppet mellan alla tre portar (T-rör). Se bild 2 och 3 där jag ritat in båda lägena.
Jag säger som Sverker: Ska det va' så? Vattnet kommer ju att ta närmsta vägen tillbaka till pannan och inte genom acken!
Snälla hjälp mig, jag måste få ihop det i helgen! Ska jag sätta en strypning på port 3 för att tvinga ett delflöde genom acken?
Tack på förhand!
mvh