Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energi innehÃ¥ll  (läst 1691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Energi innehåll
« skrivet: 28 april 2007, 22:14:57 »
hej

hur stor förlust är det  att värma 100 liter vatten till 75 ºC i stället för att värma 200 liter till 37.5 grad ?

man får mer strålnings förluster + att fångarna e mindre effektiva,det vet jag,men i min värd har jag bättre använing för 100 liter 75 grader

skulle vilja veta om det tex är 20% mer oeffektift att göra  75 gradigt vatten..än att tjollra pÃ¥
å göra pinkvarmt vatten

energi mängden som går åt bör ju va ungeför den samma -förusterna som jag nämde ovan
energin är ju alltid samma om man jämför samma fångare å samma dag

eller har jag fattat allt fel ..som vanligt  a:gl

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Energi innehåll
« Svar #1 skrivet: 29 april 2007, 09:28:42 »
på solfångarna blir det väl grovt räknat 23 % sämre verkningsgrad + högre strålförluster från tank

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Energi innehåll
« Svar #2 skrivet: 29 april 2007, 09:33:28 »
hur stor förlust är det  att värma 100 liter vatten till 75 ºC i stället för att värma 200 liter till 37.5 grad ?
Jag har märkt att jag får mycket mindre nu när tempen i tanken har stigit. Knappt hälften så mycket vid 90 som vid 30. Men du kanske inte får lika stora förluster eftersom du har mycket närmare mellan solfångare och tank. Största delen av mina förluster är nog i ledningarna och pumpstationen. Hur mycket sämre vakumrören blir kan du se på SPs testvärde, det är bara 20-25% (som tracker skrev och postade medan jag skrev detta).

Men hur stora blir egentligen förlusterna i tanken? Om bara halva tanken är varm så blir det bara hälften så stor yta som strålar ut värme men å andra sidan blir diffen till omgivningen större. Vilket har egentligen störst inverkan.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energi innehåll
« Svar #3 skrivet: 29 april 2007, 09:41:59 »
hej
proffessorn ungefär så resonerar jag med...det e förmodligen i princip omöjligt att veta hur mycke mer man tappar ur tanken..om det ens är mer
det strålar mer men hur f-n fixar man å mäta det ?

funderar hårt på att göra som jommpa 6-8 burk fogskum i tanken,det bör göra skillnad...
enligt jompaa så funkade det helt smärt fritt att skumma tanken

tror mästa värme avgången sker uppåt i övre delen av tanken så det bör fäcka med å tok isolera den övrehalvan...köper jag nångån ny tank ska den ha 50 mm puretan då den anländer hem

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Energi innehåll
« Svar #4 skrivet: 29 april 2007, 10:00:07 »
det strålar mer men hur f-n fixar man å mäta det ?
Jag gjorde en test på min tank innan jag kopplade in den. Jag satte elpatronen på 65 grader i en vecka och kollade hur mycket den drog per dag. Men nu läcker den säkert mer för jag har fler rör anslutna.

tror mästa värme avgången sker uppåt i övre delen av tanken så det bör fäcka med å tok isolera den övrehalvan
LÃ¥ter logiskt.

...köper jag nångån ny tank ska den ha 50 mm puretan då den anländer hem
Finns 90mm också. Frågan om det är värt pengarna. Läste någonstans att isoleringen på anslutande rör var minst lika viktig och även anslutningarnas placering. Att ta ut varmvatten i toppen på tanken var tex helt fel.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!