Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Söker bra färg för fönster !
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Söker bra färg för fönster ! (läst 2473 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
skrivet:
27 april 2007, 19:07:02 »
Citera
Testar om det är någon på detta forum som har bra tips på bra färg för fönster.
Ska måla om gamla fönster från 30-talet som ser för j-vliga ut, kittet har lossat, färgen har flagat så man ser träet som är gråsvart m.m. Problemet är att dagens färger inte innehåller de kemikalier som fanns på 70-talet (när fönstren fick förra målningen-då innehöll färgerna kvicksilver m.m ..!!) Har läst div färgtester och talat med olika målare som har helt olika åsikter om hur man ska gå tillväga. Jag tänker dock undvika linolja som färg, utan enbart ev använda linolja för själva grundningen/fuktskydd, sen uppstår frågan vad som är bästa grundfärg respektive vanlig färg.
Någon som har erfarenhet i detta?, jag lägger gärna ned extra pengar/tid på att göra ett bra jobb, med förutsättningen att det ska hålla 15-20 år innan det är dags för nästa vända. Tänker slipa ned trärent-plocka ur glaset och måla om-nytt kitt-ny färg m.m
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
SV: Söker bra färg för fönster !
«
Svar #1 skrivet:
27 april 2007, 20:55:00 »
Citera
Mina 3-glasfönster köpte jag -91. Obehandlade, monterade 92/93. När jag byggde till, böt fasad, tak osv -02/04 så fick jag en anledning att se över fönstrena pga. nyansbyte. Det räckte i princip att bara tvätta och måla på nya färgen. Grunden till att det klarat sig såpass bra var nog att jag oljade 3ggr, mättade allt ändträ noga, grundmålade 3 varv, täckmålade 2 varv,
all målning skedde vått i vått
för att det inte skulle torka till och bli olika "skikt". Det skulle liksom inte få torka till mellan varven och bilda "spärrskikt" för nästa färgskikt, utan bara suga in i träet så långt som möjligt spånade jag fram. Sedan så ska nog inte virket vara "krut torrt" för då försvåras impregneringen av virket, som en torr disktrasa ungefär.
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #2 skrivet:
27 april 2007, 22:35:06 »
Citera
Mycket intressant med vått i vått-metoden !
När du oljade in, körde du rå eller kokt linolja, eller blandade du med balsamterpentin etc?
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #3 skrivet:
27 april 2007, 23:37:51 »
Citera
När vi byggde 83 målade vi med "fönsterfärg" på ut och insida. Runtomkring fick bara linolja. Underhållet har räckt med linolja för färgen ute och inne är forfarande lika fin. Tror det är för att träet kan andas runtom. Thumbsup
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #4 skrivet:
28 april 2007, 05:15:13 »
Citera
Nu kommer jag inte ihåg såhär på rak arm om det var kokt eller kallpressad, ska kolla på dunken om jag har någe kvar, balsamterpentin använde lag för att spä ut oljan till som jag tyckte, lämplig konsistens, eller vad man ska säga, täckfärgen fick sig en liten "skvätt" extra med linolja också... Träbåtsägare, dom som har sina träbåtar liggande i vatten halvårsvis eller mera, är väldigt duktiga på detta med att impregnera trä....dom skall man lyssna på, en liten länk, finns massor om man googlar på "linolja".
http://home9.swipnet.se/~w-90259/linolja.htm
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
maha6305
Gäst
maha6305
«
Svar #5 skrivet:
30 april 2007, 12:13:27 »
Citera
Vill slå ett slag för det gamla hederliga kittet baserat på linolja och krita.
Ställ det några sekunder i micron (eller ha vattenbad) så blir det lättare att arbeta med.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 952
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
tyke
Heat?
Pärmevumpssmusslarn
tomasbjork
berkan
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info