Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bygga in ett element i en "luftsolfÃ¥ngar"lÃ¥da?  (läst 1764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
bygga in ett element i en "luftsolfångar"låda?
« skrivet: 16 april 2007, 16:42:15 »
Fick precis en idé om att trycka in ett element i en luftsolfångarlåda, jag har några gamla element över som jag isåfall skulle ha testat med(när jag ska få tid för att börja testa min idéer är en annan sak),
om jag bygger en vanlig luftsolfångarlåda men endera helt utan hål eller bara något litet hål för luftcirkulationens skull, sen sätter jag in ett element i den lådan som jag målar svart, kopplar ihop elementet med en liten tank och sen till ett element inne.
Skulle detta system funka tror ni? tror ni det kan bli tillräckligt varmt inne i lådan så elementet hinner värma upp vattnet innan det transporteras vidare till tanken?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: bygga in ett element i en "luftsolfångar"låda?
« Svar #1 skrivet: 16 april 2007, 16:52:24 »
Fick precis en idé om att trycka in ett element i en luftsolfångarlåda, jag har några gamla element över som jag isåfall skulle ha testat med(när jag ska få tid för att börja testa min idéer är en annan sak),
om jag bygger en vanlig luftsolfångarlåda men endera helt utan hål eller bara något litet hål för luftcirkulationens skull, sen sätter jag in ett element i den lådan som jag målar svart, kopplar ihop elementet med en liten tank och sen till ett element inne.
Skulle detta system funka tror ni? tror ni det kan bli tillräckligt varmt inne i lådan så elementet hinner värma upp vattnet innan det transporteras vidare till tanken?


Testa iaf  Thumbsup Du behöver ju inte ansluta till "rätta" systemet innan Du sett vilken temp det blir. Men visst bör det fungera, om Du inte använder dig av alltför hög temp i kretsen, Ã¥ det är alltid trevligare om man slipper ha fläktar som gÃ¥r.

mvh humlan.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: bygga in ett element i en "luftsolfångar"låda?
« Svar #2 skrivet: 16 april 2007, 16:55:39 »
skulle nog kunna testa med ett element 2st vattenslangar och en tunna med vatten, så borde jag kunna se hur det funkar...
ska bara hitta någon bra pump som kan få vara med...
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: bygga in ett element i en "luftsolfångar"låda?
« Svar #3 skrivet: 16 april 2007, 22:08:11 »
Hej,

Tror att det skulle bli för stor volym vatten i förhållande till arean på element, men jag har haft fel förr..

Cronos

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!