0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag har exakt likadant golv i souteräng-våningen. Det fanns en vattenskada (från badrummet) då jag köpte huset (jag kände till skadan vid köpet).Nåväl, då jag upptäckte att skadan kom från badrummet kontaktade jag försäkringsbolaget som kom hit. Jag fick nytt golv i angränsande rum till badrummet samt badrummet renoverat för endast självrisken, åldersavdragen kvittades mot rivningsarbetet (som jag gjorde själv). Enda skillnaden mot tidigare är att det sitter inga träkilar mot betongen utan vinkeljärn som distanser mellan reglar och betongsulan. Isoleringen ligger även den på distanser (plast). Ingen platonmatta eller sånt. Det är försäkringsbolaget som anlitat snickarna så jag är ganska säker på att det kan anses vara OK.
Jag fattade det dock på säljaren som om golvåsarna hängde på väggen, dvs en regel som är fastbultad i väggen och på den så ligger golvåsarna, men jag är inte helt säker.. Låter det helt fel, eller ? Jag har mailat Dalahus med lite frågor om detta, men inte fått något svar..
Citat från: D_Sundsvall skrivet 15 april 2007, 22:41:51Jag fattade det dock på säljaren som om golvåsarna hängde på väggen, dvs en regel som är fastbultad i väggen och på den så ligger golvåsarna, men jag är inte helt säker.. Låter det helt fel, eller ? Jag har mailat Dalahus med lite frågor om detta, men inte fått något svar.. Jag har också ett Dalahus, reglarna ligger inte direkt mot golvet men det är troligen trädistanser mellan dem och golvet. Det låg som en ram runt golvet, denna kan vara fastbultad men hos mig var den bara spikad direkt i innerväggarna eller mot väggreglarna mot ytterväggen (mot betongytterväggen sitter även där reglar med isolering emellan och sen gips på insidan). Sen var golvreglarna skråspikade med kortändarna mot denna ram. Under varje golvregel satt små träbitar inkilade (samtliga var svarta och luktade skumt).
hej .. byggaren som fixade mitt kök använde färdiga tråsar med plast skruvar i på åsen,höjden justerades med plast skruvarna mot plattan.så det blev luft spalt mellanfinns visst ochså isolering som hängs fast i balkarna så man får en rejöl luftspalt under åsarna såg väldigt smart ut ..
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 17 april 2007, 07:56:09hej .. byggaren som fixade mitt kök använde färdiga tråsar med plast skruvar i på åsen,höjden justerades med plast skruvarna mot plattan.så det blev luft spalt mellanfinns visst ochså isolering som hängs fast i balkarna så man får en rejöl luftspalt under åsarna såg väldigt smart ut ..Det låter som ett Nivellgolv.Jag har varit lite tjatig och frågat isolaplaton igen om jag fattat det rätt, och det hade jag tydligen. Man skall kunna lägga blå platon direkt mot plattan och sedan regla upp golvet ovanpå denna. Det man skall göra är att täta med tätband där man "skjuter fast" reglarna ( antar att de menar skruvar fast i plattan, eller ? )
Citat från: D_Sundsvall skrivet 17 april 2007, 09:52:15Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 17 april 2007, 07:56:09hej .. byggaren som fixade mitt kök använde färdiga tråsar med plast skruvar i på åsen,höjden justerades med plast skruvarna mot plattan.så det blev luft spalt mellanfinns visst ochså isolering som hängs fast i balkarna så man får en rejöl luftspalt under åsarna såg väldigt smart ut ..Det låter som ett Nivellgolv.Jag har varit lite tjatig och frågat isolaplaton igen om jag fattat det rätt, och det hade jag tydligen. Man skall kunna lägga blå platon direkt mot plattan och sedan regla upp golvet ovanpå denna. Det man skall göra är att täta med tätband där man "skjuter fast" reglarna ( antar att de menar skruvar fast i plattan, eller ? )Jo, det låter väldigt mycket som Nivell, vilket jag också la förra året. Jag har ett ventilerat Nivellgolv, men är inte ett oventilerat Nivellgolv ett bra alternativ till Platonmattan i ditt fall? I princip blir resultatet detsamma som Carls reglar mot vinkeljärn, men Nivellgolvet är ju väldigt smidigt med höjdjusteringen. Själva ventilationen var alldeles för dyr, tycker jag, men jag vet inte riktigt vad reglarna kostade eftersom jag köpte via snickaren inklusive jobbet.
Själva ventilationen var dyr - 17500 + moms, och då börjar ju kvadratmeterpriset dra iväg. Några plaströr, en enkel fläkt och lite plastdetaljer.