Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Takvärme vs. Vind?  (läst 1276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollebrunn
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Beatus, qui prodest, quibus potest
Takvärme vs. Vind?
« skrivet: 13 april 2007, 23:09:39 »
Tänker sätta mina paneler sÃ¥ att de till ca 85 procent stÃ¥r över nock sÃ¥ att de är belysta sÃ¥ stor del av dagen som möjligt. Min frÃ¥ga är dÃ¥ om vinden kyler ner rören och att den effekt som jag fÃ¥r ut av mera solljus "äts upp". Om jag däremot sätter de traditionellt pÃ¥ sluttande tak i skydd för vind.. ger dÃ¥ "takvärmen" ngt tillskott...??  ::)

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Takvärme vs. Vind?
« Svar #1 skrivet: 13 april 2007, 23:49:47 »
Mina vacumrör är kalla så vindavkylning lär inte påverka, däremot om det blåser över 30 m/sek så kan det ju finnas risk dom blåser sönder.
Kan nÃ¥gon svara pÃ¥ om vakumrören förstörs om man häller vatten i dom?  b00k
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Takvärme vs. Vind?
« Svar #2 skrivet: 14 april 2007, 07:08:16 »
Tänker sätta mina paneler sÃ¥ att de till ca 85 procent stÃ¥r över nock sÃ¥ att de är belysta sÃ¥ stor del av dagen som möjligt. Min frÃ¥ga är dÃ¥ om vinden kyler ner rören och att den effekt som jag fÃ¥r ut av mera solljus "äts upp". Om jag däremot sätter de traditionellt pÃ¥ sluttande tak i skydd för vind.. ger dÃ¥ "takvärmen" ngt tillskott...??  ::)

Vakumrör har sÃ¥ lÃ¥ga förluster, sÃ¥ den vind Du pratar om har 0 betydelse när det gäller förluster. SÃ¥ sätt Du upp rören att belysas av Solen sÃ¥ fÃ¥r Du en effekt-ökning  Thumbsup Men tänk pÃ¥ hur Du sätter upp rören. Där har Du tvÃ¥ alternativ att välja pÃ¥ (tycker jag iaf). Endera sÃ¥ fixar Du ett stativ, som lÃ¥ter dom blÃ¥sa Ã¥t helvete, vid en viss vindstyrka (löst monterade) eller sÃ¥ monterar Du sÃ¥ att dom följer med kÃ¥ken när et blÃ¥ser upp... :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!