Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Etylenglykol eller Propylenglykol ??  (läst 27851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TomasM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Etylenglykol eller Propylenglykol ??
« Svar #15 skrivet: 20 augusti 2007, 14:56:10 »
Enligt vad jag förstått ska man absolut välja etylenglykol pga att det har mycket bättre långtidsegenskaper. Propylen glykolen tål inte värme lika bra som etylen glykolen gör och den kan bilda "klumpar"...
Rika Evo Aqua vattenmantlad pelletskamin, 13 kvadrat Lesol hembyggda solfångare, 950l dalatank med 3 slingor, vattenburen golvvärme med Wirsbo push 22A. 2 ton Nunnauuni Wilma 6 täljstens kamin. 139 kvadrat, 1 plan, nybygge.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Etylenglykol eller Propylenglykol ??
« Svar #16 skrivet: 20 augusti 2007, 18:10:31 »
hej
ungeför så resonerade jag med...att det sen går att få tag på billigt överallt gör häller inte nått

om jag skulle råka tappa ut nån liter dör jag inte för..har kört Saab 99/900 störredelen av mitt liv å det blimärket har spottat ut betydligt mer glykol i västerbotten än nån solfångare kommer att göra...
så mitt miljösamvete känns rent trots allt...

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Etylenglykol eller Propylenglykol ??
« Svar #17 skrivet: 20 augusti 2007, 19:17:24 »
om jag skulle råka tappa ut nån liter dör jag inte för..

Beror pÃ¥ vart du "tappar" det  ;) Räcker med 30ml för att dö  Thumbsup
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Etylenglykol eller Propylenglykol ??
« Svar #18 skrivet: 20 augusti 2007, 19:22:58 »
har kört med propylenglykol i 11 år, inga problem

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Etylenglykol eller Propylenglykol ??
« Svar #19 skrivet: 20 augusti 2007, 20:22:15 »
om jag skulle råka tappa ut nån liter dör jag inte för..

Beror pÃ¥ vart du "tappar" det  ;) Räcker med 30ml för att dö  Thumbsup

Särskilt viktigt att vara försiktig med läckor av etylenglykol om man har husdjur eller småbarn. Smakar liksom den ofarliga propylenglykolen sött och gott (även om det säkert finns någon tillsats som ska göra det mindre aptitligt).

Lite fakta från läkemedelsinformationen för sjukvården, Janusinfo:

Etylenglykol resorberas snabbt från tarmen, 20% utsöndras oförändrad i urinen, resten metaboliseras snabbt i levern, det första steget under medverkan av alkoholdehydrogenas. De viktigaste metaboliterna är glykolat som ger upphov till progredierande acidos samt slutmetaboliten oxalat vilken orsakar njur- och hjärnskadorna genom utfällning av kalciumoxalat. Det första steget, etylenglykol till glykolat, inhiberas av etanol. Steget glykolat till oxalat kan vi inte påverka. Den letala dosen är mycket varierande, 2-5 ml/kg kroppsvikt brukar anges.

Cirka 30 minuter efter intag av etylenglykol begynnande berusning utan eufori. De följande timmarna successivt tilltagande metabolisk acidos med djupandning, omtöckning, ataxi och anuri. Acidosutvecklingen försenas avsevärt vid samtidigt etanolintag.


Berusning utan eufori? Det kan kvitta för min del  ;)
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Etylenglykol eller Propylenglykol ??
« Svar #20 skrivet: 20 augusti 2007, 21:39:58 »
hej
jooo visst dricker man det är det inte nyttigt,eller precis lika onyttigt som det mina saabar spytt ut runt om västerbotten genom åren...å det va fasiken så mycket mer än 5 liter ....
skillnaden är att sabbarna hadde det som vana i princip det enda som inte läkte vatten eller olja i dom va generatorn....

läker mitt solfångar systenm så är det tillfälligt,det bör lagas omg dels för att jag får tryckfall i systemet,dels för att det inte är speciellt trevligt att ha det på golvet iomed det klibbar nått jävulskt

har räknat med å byta glykolen ca vart 8-10 år så det som jag spiller då får jag torka upp...
fast det blir inte många droppar


Utloggad Rollar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT GreenLine 4kW -01
SV: Etylenglykol eller Propylenglykol ??
« Svar #21 skrivet: 28 augusti 2007, 11:59:10 »
Är nån av glykol alternativen aggresiva mot EPDM gummi resp ABS plast ??
// Rollar

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Etylenglykol eller Propylenglykol ??
« Svar #22 skrivet: 28 augusti 2007, 13:50:46 »
har räknat med å byta glykolen ca vart 8-10 år så det som jag spiller då får jag torka upp...
fast det blir inte många droppar

Är det kommunens miljöstation som är "mottagare" av den "gamla" glykolen då ???
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!